erfenisrecht buitenechtelijk kind

pros
Topic Starter

erfenisrecht buitenechtelijk kind

#1 , 01 okt 2009 20:01

Hallo,

De volgende situatie doet zich voor:
Een kind komt na meer dan 45 jaar te weten wie zijn echte vader is die reeds 40 jaar geleden overleden is. Zijn echtgenote is ook reeds overleden. Wie de erfenis heeft ontvangen is niet bekend.In hoeverre bestaat de mogelijkheid dit uit te zoeken en is er van de erfenis nog iets tertug te vorderen?

Alvast dank voor je antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 okt 2009 00:03

Dit valt onmogelijk te bewijzen! Na 40 jaar.....Kan alleen maar zijn van "horen zeggen".
En waarschijnlijk bestond er helemaal geen recht op erfenis indien de biologische vader het kind nooit erkend heeft of als er geen testament was opgesteld.

pros
Topic Starter

#3 , 02 okt 2009 06:33

Dit valt onmogelijk te bewijzen! Na 40 jaar.....Kan alleen maar zijn van "horen zeggen".
En waarschijnlijk bestond er helemaal geen recht op erfenis indien de biologische vader het kind nooit erkend heeft of als er geen testament was opgesteld.
Dank voor jouw antwoord. Er is inderdaad geen enkel schriftelijk bewijs. DNA-onderzoek zal mij ook niet verder helpen vermoed ik? Daar kan dan enkel uit blijken dat ik verwante genen heb maar ook dat is geen sluitend bewijs dat ik de zoon ben van...Wat ik wel zou willen doen is mijn familienaam wijzigen. Ik heb hierover gelezen dat het een vrij lange procedure is die enkel bij koninklijk besluit kan toegestaan worden. Weet er iemand of hievan precedenten bekend zijn? Als genealoog(ik heb dus jaren een verkeerde stamboom uitgepluisd)zou ik omwille van de correctheid die procedure willen opstarten, mits dit als gegronde reden zal gezien worden uiteraard.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”