Inboedel bij verwerpen van Erfenis

jean888
Topic Starter

Inboedel bij verwerpen van Erfenis

#1 , 27 sep 2009 11:07

Beste,

Ik zit met volgende vraag :

Mijn moeder is een maand geleden overleden en nu blijkt dat zij heel wat schulden had bij kredietmaatschappijen. Mijn vader leeft nog en was geschrokken omdat hij hier niets van wist. Hij is van plan om alleszins de erfenis te verwerpen ( hiervoor gaan we naar de Griffie rechtbank 1ste aanleg gaan ) Er is meer passief dat actief..
Wat gebeurt er met de inboedel van mijn ouders ? Is het zo dat mijn vader hier geen enkel recht meer op heeft na het verwerpen v/d erfenis? ( Mijn ouders waren getrouwd onder 't stelsel gemeenschap van goederen ) Kan het zijn dat de schuldeisers , indien ze er een rechtszaak van maken , deze inboedel kunnen opvorderen? Mijn vader gaan binnenkort verhuizen naar een andere woonst . De huidige woning is een huurhuis. Wat met de meubelen ? Moeten deze gestockeerd worden ? Of kan mijn vader deze meenemen naar zijn nieuwe woonst?
Ik ben enige zoon; moet ik en mijn kinderen ook de erfenis verwerpen of is mijn vader enige erfgenaam ? Er is geen testament en mijn moeder had geen wilsbeschikking.
Wat betreft de fakturen van het ziekenhuis : kan je deze beter betalen of niet? want anders wordt dit misschien ook gezien als een aanvaarding..
Alvast bedankt,
Jean

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 27 sep 2009 19:26

De ziekenhuisfacturen moet uw vader betalen; dat staat los van de erfenis. Ze waren gehuwd en deze facturen zijn lasten van het huishouden. Die komen nog v'o'or de bepalingen van hun huwelijksvermogenstelsel.

Wat die schulden betreft: waarom zouden dat geen gemeenschappelijke schulden zijn? Zo ja, dan moet uw vader evengoed betalen. Verwerpen van de erfenis helpt dan niet (huwelijksvermogenrecht komt eerst; pas daarna komt erfrecht).
Wellicht zijn niet alleen zijn meubelen bedreigd maar evengoed zijn inkomen.

Aan wat heeft uw moeder dat geld opgedaan en zijn daar bewijzen van?

jean888
Topic Starter

#3 , 27 sep 2009 20:33

bedankt voor 't antwoord.

De schulden (+/- 15 000 € ) die ze had ( contracten bij kredietmaatschappijen stonden op haar naam , er waren er zelf bij waar ze in naam van mijn vader getekend had als borg )

Ik kan mij nergens een idee vormen waar al dat geld naartoe gegaan is. Ze hadden geen luxueus leven ( geen reizen , geen auto , huurhuis ) . Volgens mij was dit een vicieuze cirkel.. geld lenen om andere maandelijkse leningen af te betalen ...( het zal mij altijd een misterie blijven)
Mijn moeder was de laatste jaren zwaar ziek en er zijn heel wat ziekenhuiskosten geweest. Volgens mij heeft ze altijd verzwegen dat ze financiële problemen had..daarom...

bedankt
Jean

Reclame

wolf2

#4 , 28 sep 2009 08:39

In de volgende artikels (hier uittreksels) van het burgerlijk wetboek wordt het onderscheid gemaakt tussen eigen schulden en gemeenschappelijk schulden.

Artikel 1407
Eigen zijn:
– de schulden door een der echtgenoten aangegaan in het uitsluitend belang van zijn eigen vermogen;

Artikel 1408
Gemeenschappelijk zijn:
– de schulden aangegaan door een der echtgenoten ten behoeve van de huishouding ...
– de schulden door een der echtgenoten aangegaan in het belang van het gemeenschappelijk vermogen;
– de schulden waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.

Als ik het zo bekijk, lijkt het me onmogelijk te bewijzen dat uw moeder eigen schulden heeft gemaakt.
Ik denk dus dat dit gemeenschappelijke schulden zijn en dat uw vader ze moet betalen (of hij nu nadien de erfenis verwerpt of niet).

(Maar dit is uiteraard maar mijn persoonlijk idee).

jean888
Topic Starter

#5 , 28 sep 2009 11:59

Bedankt wolf2 ,
We zien wel verder wat er nog van komt. Ik ga ook alleszins eens langs de advokaat.

bedankt voor de hulp & advies.
Jean

j.demoor

#6 , 29 sep 2009 09:42

“Art.1418.Onverminderd...is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :...2...d) een lening aan te gaan...”(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek waarom de kredietmaatschappijen die bepaling niet in acht namen en betwist eventueel de geldigheid van die leningen bij Ombudsdienst voor de Financiële Sector(Wet.24/03/2003) = http://www.ombfin.be/nl/contact.html
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”