onverdeeldheid en verkoop huis via vrederechter

Gala
Topic Starter

onverdeeldheid en verkoop huis via vrederechter

#1 , 26 sep 2009 15:24

Hallo iedereen

Ik heb een vraagje in verband met de verkoop van een huis via de vrederechter.

Mij is gezegd dat wanneer 3 partijen recht hebben op eenzelfde huis maar niet overeenkomen bij de verkoop, een van deze partijen (of twee?) zijn deel van de erfenis kan opeisen bij de vrederechter. Dan zou de vrederechter dus het huis verkopen aan de minimumprijs en de andere partijen zouden niets meer te zeggen hebben. Klopt dit of kan ik hier tegenin gaan? En wat is dan de termijn die hierover gaat of hoe gaat dit juist in zijn werk?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 sep 2009 16:31

Niemand kan verplicht worden in onverdeeldheid te leven. Elk van de partijen kan dus verzoeken dat het pand via publieke veilingverkoop wordt verkocht.

Informeer u bij de griffie van uw lokaal vredegerecht voor het juiste type verzoekschrift.

Rebel-with-a-cause

#3 , 26 sep 2009 16:41

Dan zou de vrederechter dus het huis verkopen aan de minimumprijs en de andere partijen zouden niets meer te zeggen hebben. Klopt dit of kan ik hier tegenin gaan?
Een vrederechter verkoopt niks! Hij bemiddelt alleen maar!

Vooraleer een vordering in te stellen kan men de vrederechter steeds verzoeken om de tegenpartij in verzoening op te roepen. In sommige materies is een verzoeningspoging verplicht.
De vrederechter aanhoort dan in raadkamer beide partijen en gaat na of er tussen hen overeenkomst mogelijk is.
De vrederechter doet echter geen uitspraak over de betwisting als er geen verzoening tot stand komt. Hij beperkt zich dan tot het vaststellen van het feit dat er omtrent de betwisting geen verzoening kon tot stand komen.
De eisende partij kan dan berusten of kan een procedure starten (dagvaarding door gerechtsdeurwaarder, verzoekschrift, ...).
De verzoeningsprocedure is steeds kosteloos

Reclame

Creatief

#4 , 26 sep 2009 23:02

De eisende partij kan een procedure starten bij de Rechtbank van Eerste Aanleg om uit onverdeeldheid te geraken.

Persoonlijk vind ik dit een minder goede oplossing omdat de verkoop van de woning op termijn een "openbare verkoop" wordt. Een openbare verkoop brengt meestal minder op dan dat de partijen het huis zelf te koop stellen of aanbieden via een vastgoedmakelaar.

De eisende partij mag wel het huis "te koop stellen", maar mag het niet verkopen zonder de handtekening van de 2 andere eigenaars.

Ik zou eerder voorstellen: indien je een aanvaardbare prijs zou krijgen van een bieder, verkoop het huis dan maar! Een huis sterft ook én zeker als het onbewoond is.

VDR

#5 , 16 nov 2009 23:51

Hallo,

Ik zit in een gelijksoortige situatie maar dan met het probleem dat de andere erfgenamen hun akkoord voor verkoop nog niet getekend hebben. Ze doen voor niets moeite en laten alles maar aanslepen, al 2 jaar ondertussen. Ik wil boetes op leegstand vermijden en zou dit alles graag zo snel mogelijk van de baan hebben.
In dit geval kan ik niet anders dan een verkoop via 't gerecht eisen, niet? En heeft er iemand een idee hoe lang dit kan duren en wat ongeveer de kosten hiervoor zijn? Als alleenstaande is het niet makkelijk om hier een juiste beslissing te nemen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”