vraag

DEVREESE
Topic Starter

vraag

#1 , 24 sep 2009 18:04

Indien ik voor mijn ouders kom te overlijden, gaat hun erfenis dan naar mijn kinderen (ik heb één broer en ben getrouwd, twee kinderen) wanneer zij komen te overlijden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 sep 2009 20:11

Wanneer uzelf bent overleden op het ogenblik dat de erfenis van uw ouders moet verdeeld worden , erven uw kinderen samen hetgeen U van uw ouders zou krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sperwer

#3 , 24 sep 2009 22:02

Indien ik voor mijn ouders kom te overlijden, gaat hun erfenis dan naar mijn kinderen (ik heb één broer en ben getrouwd, twee kinderen) wanneer zij komen te overlijden ?
Je broer en jij hebben als directe erfgenamen een voorbehouden deel van 1/3 voor elks, met het andere 1/3 kunnen je ouders via testament doen wat ze willen.
Bij ontsteltenis van jou of je broer gaat het voorbehouden deel naar jullie erfgenamen, dit wil zeggen naar jullie kinderen.
Jou kinderen kunnen NOOIT directe volledige erfgenamen van jou ouders zijn, zolang je broer en/of jij in leven zijn.

Reclame

wanton

#4 , 25 sep 2009 12:16

Jou kinderen kunnen NOOIT directe volledige erfgenamen van jou ouders zijn, zolang je broer en/of jij in leven zijn.
Sperwer , lees die laatste zin eens. Dan zul je merken dat hij niet helemaal klopt.

Het is : EN , niet en/of.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sperwer

#5 , 25 sep 2009 13:28

Sperwer , lees die laatste zin eens. Dan zul je merken dat hij niet helemaal klopt.

Het is : EN , niet en/of.
Het is weldegelijk EN/OF want als de broer geen kinderen heeft, is het de eerste erfgenaam van zijn voor behouden deel, terwijl de kinderen wel plaatsvervangend erfgenaam zijn als hun vader is vooroverleden.
Terwijl de vader wel de plaatsvervangende erfgenaam van zijn kinderloze ongehuwde broer is.

j.demoor

#6 , 26 sep 2009 14:37

“Art.739.Plaatsvervulling is een fictie van de wet, volgens welke de vertegenwoordigers in de plaats, de graad en de rechten van de vertegenwoordigde treden.”(Burgerlijk Wetboek).

‘de vertegenwoordigers’ zijn hier uw kinderen en ’de vertegenwoordigde’ bent u zelf.

Art.740.Plaatsvervulling heeft, in de rechte nederdalende lijn, tot in het oneindige plaats. Zij is in alle gevallen toegelaten, hetzij de kinderen van de overledene opkomen samen met de afstammelingen van een vooroverleden kind, hetzij - alle kinderen van de overledene voor hem gestorven zijnde - de afstammelingen van de kinderen onder elkaar in gelijke of ongelijke graden staan.”(Burgerlijk Wetboek).

‘de kinderen van de overledene’ zijn hier de kinderen van uw ouder(s) en ‘de afstammelingen van een vooroverleden kind‘ zijn in het door u veronderstelde geval uw kinderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wolf2

#7 , 26 sep 2009 17:30

"Terwijl de vader wel de plaatsvervangende erfgenaam van zijn kinderloze ongehuwde broer is."

Dat is geen plaatsvervulling. Zowel in de rechte lijn als in de zijlijn veronderstelt plaatsvervulling meerdere generaties (kinderen van ...). Broers zitten in dezelfde generatie.

sperwer

#8 , 27 sep 2009 08:03

"Terwijl de vader wel de plaatsvervangende erfgenaam van zijn kinderloze ongehuwde broer is."

Dat is geen plaatsvervulling. Zowel in de rechte lijn als in de zijlijn veronderstelt plaatsvervulling meerdere generaties (kinderen van ...). Broers zitten in dezelfde generatie.
Nee, maar als je met de wetteksten en woordspelingen er gaat werken, worden het onbegrijpbaar voor een leek.
Erfrecht is namelijk een zeer moeilijke materie, zekers eens er vooroverlijdens tussen zitten.

Bij voor overlijden van een kinderloos kind telt het kind binnen de wet immers niet meer als erfgenaam.
En heeft de weduwe/weduwnaar nergens rechten op daar deze geen afstammeling van de schoonouders is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”