Vruchtgebruik, Naakte Eigendom en handelszaak

douzieke
Topic Starter

Vruchtgebruik, Naakte Eigendom en handelszaak

#1 , 16 sep 2009 11:37

Hey,

Ik heb een vraag omtrent NE (naakte eigendom) in combinatie met een handelspand.
De situatie: vader en moeder zijn getrouwd, vader sterft als kind minderjarig is. nu is kind meerderjarig. het betreft een pand van 4 verdiepingen en het gelijkvloers is een horeca zaak. (ER is maar 1 inkom!) dit is een eenmanszaak! van moeder.
het volledige pand is voor de helft in volle eigendom van moeder en voor de helft in vruchtgebruik (deze helft is naakte eigendom van kind). Het meubilair in de eenmanszaak hoort dit ook bij de naakte eigendom van kind? Weet iemand welke boeken(rechtsleer) ik hiervoor kan raadplegen? Of er eventueel rechtspraak over bekend is (op juridat.be kan ik echter niets relevant vinden).

En wat als moeder de handelszaak overgeeft...? of verhuurt? moet dan het kind lijdzaam toezien of kan zij indien moeder sterft het pand volledig opeisen???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 sep 2009 08:40

Het meubilair in een eenmanszaak en de zaak zelf maken deel uit van de nalatenschap en ondergaan dezelfde verdeelregels als het overige van de nalatenschap.

Moeder alleen kan haar vruchtgebruik vervreemden en het pand verhuren.

Bij moeders overlijden eindigt het vruchtgebruik van rechtswege, maar “Art.1742.Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

douzieke
Topic Starter

#3 , 18 sep 2009 11:17

Alvast bedankt voor je reactie!

Ik vind het nogal tegenstrijdig dat het erfrecht vereist dat een EENMANSZAAK bij de nalatenschap zou horen aangezien die eenmanszaak van iemand is die nog leeft... heeft u enige artikelen van het BW of rechtspraak of rechtsleer waarop ik dit zou kunnen staven?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”