grootvader overleden : niet opgeroepen als erfgenaam ?

louise2
Topic Starter

grootvader overleden : niet opgeroepen als erfgenaam ?

#1 , 11 sep 2009 20:02

Mijn stiefzoon verblijft reeds jaren afwisselend in een Psychiatrisch Centrum en in Beschut Wonen.

Sinds het overlijden van zijn moeder (op zijn 10 jaar), heeft hij geen contact meer gehad met haar familie.

Wij vernamen dat zijn grootvader langs moeders kant reeds enige tijd overleden is. (volgens sommigen reeds bijna 2 jaar).
Normaal gezien zou hij van deze moeten erven in de plaats van zijn reeds eerder overleden moeder.

Maar hij werd in dit verband tot nu toe niet gecontacteerd.
(Wij brachten zijn begeleiders uit de psychiatrie hierover op de hoogte, zodat zij zouden kunnen mee-opletten of hij hierover briefwisseling krijgt).

Wij vermoeden dat de erfenis zou kunnen negatief zijn, en zouden hem dan aanraden om ze te weigeren.

Maar toch zijn wij verwonderd dat hij tot nu toe niet opgeroepen werd door een notaris of zo.

Wij nemen aan dat dit zou kunnen komen doordat hij de laatste jaren dikwijls van verblijf en woonplaats veranderd is, en dat hij daardoor moeilijk op te sporen is.

Kunnen of moeten wij (of onze zoon) in zo een geval zélf informatie opzoeken ?
Kan dat eventueel gewoon bij een notaris ?
Kan iemand ons zeggen wat kunnen doen in zo een geval ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 sep 2009 10:59

“Art.38.De aangifte van successie dient ingeleverd:1° bij overlijden van een rijksinwoner:door de erfgenamen...“(Wetboek Successierechten. Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Wend u dus tot het Registratiekantoor van de plaats waar de erfenis openviel met het bewijs(zoals geboorteakte) dat u erfgenaam bent en vraag kopie van de aangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

louise2
Topic Starter

#3 , 16 sep 2009 10:30

Dank voor uw antwoord.

Het heeft even geduurd voor ik begreep wat de bedoeling was.
Intussen heb ik het Registratiekantoor schriftelijk gecontacteerd en wacht op antwoord.

Ik was in de veronderstelling dat erfgenamen automatisch verwittigd moesten worden, en dus zaten wij eigenlijk te wachten op een uitnodiging door één of andere notaris voor onze zoon/stiefzoon.

Ik ken namelijk iemand bij wie dat wél zo verlopen was :
Toen diens vader stierf, en het huis dat bij de erfenis hoorde moest verkocht worden, heeft de notaris eerst de kinderen moeten opsporen van een reeds eerder overleden broer van de erfgenaam.
Daar die met hun moeder naar het buitenland verhuisd waren, heeft het maanden aangeslepen alvorens de erfenis kon vereffend worden.

Maar ik vermoed dat dit soort toestanden alleen gebeurt ingeval er onroerende goederen zijn, die via een notaris moeten geregeld worden.

Ik had totaal uit het oog verloren dat men een erfenis ook mag aangeven, zonder tussenkomst van een notaris.

In het geval van de grootvader van mijn stiefzoon, is er vermoedelijk geen sprake van onroerdende goederen, en zou het dus kunnen dat de andere erfgenamen alles zélf afgehandeld hebben, en dat zij geen rekening gehouden hebben met de zoon van hun reeds eerder overleden zus.

Intussen zijn mijn man en ik ook te weten gekomen dat op het overlijdensbericht van de grootvader, wel degelijk hun (overleden)zus + haar zoon vermeld stonden.
Dus mijn stiefzoon en zijn moeder.

Raar dus dat onze zoon hierover zélf niet gecontacteerd werd.
Dat zou wel kunnen met bepaalde bijbedoelingen geweest zijn .....

Reclame

louise2
Topic Starter

#4 , 16 sep 2009 11:51

Intussen kreeg ik net een e-mail van het Registratiekantoor binnen, met de volgende melding :

"Geachte mevrouw,

Bij nazicht van het overlijden van de heer XXX XXX, is gebleken dat er geen aangifte van nalatenschap nodig was, daar er geen onroerend goed was en daarenboven de nalatenschap onbelastbaar was. Verdere informatie is ons aldus onbekend.

Hoogachtend,

De Inspecteur,

XXX XXX"

Wat moet ik hieronder verstaan ?
Betekent dit dat de erfenis laag is ?

En heeft mijn stiefzoon dan geen recht op zijn deel ?
(Voor iemand die van een uitkering moet leven is ieder centje welkom.)

Indien wel : hoe kan hij dit opeisen ? (hij staat momenteel onder Voorlopige Bewindvoering)

Creatief

#5 , 16 sep 2009 21:14

Dat is inderdaad zo: de erfenis was dan te laag.
Als er zo goed als niets te verdelen was, dan is er ook niets te erven. Jammer voor jullie stiefzoon.

louise2
Topic Starter

#6 , 17 sep 2009 08:58

OK, bedankt voor de antwoorden.

Ons "mysterie" is dan eindelijk toch opgelost geraakt.

Wanneer wij deze week onze zoon/stiefzoon gaan bezoeken in het psychiatrisch centrum, zullen wij hem daarover inlichten, en eveneens zijn "persoonlijke begeleiders" ervan op de hoogte brengen, zodat zij niet langer zijn eventuele briefwisseling in dit verband, hoeven in het oog te houden.

Groetjes aan allen,
"louise2"

j.demoor

#7 , 17 sep 2009 12:05

“Art.461.Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal...Art.462.Diefstallen gepleegd...door bloedverwanten in de opgaande lijn ten nadele van hun afstammelingen...geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding...”(Strafwetboek).

INDIEN er diefstal zou zijn door ooms en tantes ten nadele van hun neef,dan zou die diefstal strafrechtelijk vervolgbaar zijn.

De onder voorlopig bewind staande persoon is niet noodzakelijk onbekwaam om schriftelijk aan die ooms en tantes te vragen hoe groot de nalatenschap was en welke bestemming ze kreeg. Uit het ontbreken van enig antwoord kan kwade trouw worden afgeleid en klacht worden neergelegd wegens diefstal tegen ‘onbekende’.

“Art.488bis,f) § 1. De voorlopige bewindvoerder heeft tot taak de goederen van de beschermde persoon als een goed huisvader te beheren of de beschermde persoon in dat beheer bij te staan...§ 3. Bij gebreke van...vertegenwoordigt de voorlopige bewindvoerder de beschermde persoon in alle rechtshandelingen en procedures als eiser en als verweerder....”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

louise2
Topic Starter

#8 , 18 sep 2009 11:11

Zoals ik reeds aanhaalde in mijn eerste bericht, vermoedden mijn echtgenoot en ikzelf reeds dat de erfenis ofwel zou zéér laag geweest zijn, ofwel dat er alleen maar schulden waren.
Het ging ons dus vooral om te weten te komen, of wij mijn stiefzoon eventueel zouden moeten beschermen tegen het aanvaarden van een "negatieve" erfenis.
(Sorry maar ik ken de juiste juridische termen hiervoor niet, dus ik zeg het in mijn eigen woorden)

Daar ik niet op de hoogte was van de normale procedures ivm erfenissen, en wij/onze zoon, geen nieuws kregen, ben ik uiteindelijk zélf beginnen uit te zoeken wat wij konden doen om hier meer over te weten te komen, en ben ik zo op dit forum terecht gekomen.

Daar wij nu van het Registratiekantoor bevestiging kregen dat er geen aangifte van nalatenschap gedaan werd, denken wij dat onze veronderstelling dus klopt en dat de grootvader geen noemenswaardige bezittigen meer had.

Ik zal u uw laatste uitleg nog even in overleg nemen met mijn echtgenoot (vader van mijn stiefzoon) en laat de beslissing aan hem over.

Maar ik denk dat het niet veel zin meer heeft om hier nog verder op door te gaan, daar wij het antwoord op onze vraag kennen.

Wat betreft de eventuele "kwade trouw" van de ooms en tantes ten opzichte van hun neef, nog even een schets van de familiesituatie, die zoals u zult merken, heel moeilijk ligt.

De overleden grootvader had 9 kinderen. Zijn oudste dochter was de eerste vrouw van mijn echtgenoot.
Zwaar depressief zijnde, beroofde zij zich van het leven, toen hun zoontje 10 jaar was.
Haar broers en zussen beschouwden haar man als mede-oorzaak van haar depressie en dus ook van haar overlijden, en hebben het contact met hun schoonbroer verbroken, en ook met hun 10-jarig neefje.

Toen hij (als weduwnaar) later hertrouwde met mij, heb ik zijn zoontje (mijn stiefzoon) geadopteerd met een "gewone adoptie".
De "volle adoptie" werd mij geweigerd door de nu overleden grootvader, die naar eigen zeggen, de band met zijn kleinzoon niet wou verbreken.
Daardoor bleef de intussen meerderjarige jongen dus nog steeds mede-erfgenaam, in zijn moeder's plaats.

Maar de 8 overblijvende ooms en tantes dachten daar indertijd dus anders over, en vermoedelijk nu nog steeds.

Het ligt uiteraard heel moeilijk, omwille van het voorgaande, om onze zoon ertoe aan te moedigen om rechtstreeks contact te nemen, met deze familie die hem (als onschuldig kind die hij toen nog was) mede-uitgesloten heeft.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”