vrijgeven rekening na overlijden partner

christine
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: sint-niklaas

vrijgeven rekening na overlijden partner

#1 , 17 jul 2006 21:30

Op 5 april is mijn echtgenoot plotseling overleden. Hij had zijn rekening bij Citi-bank. Nog voor de crematie werd de bank op de hoogte gebracht.
Daarna hebben zij 1 per 1 de papieren opgevraagd die ze nodig hadden. Dit heeft in totaal zo'n 2 en een halve maand geduurd. Nu moeten mijn twee zoons nog een erfrechtverklaring tekenen. Dit moet volgens hen in de bank zelf gebeuren in het bijzijn van een bankagent en wel om fraude tegen te gaan. ('t gaat hem hier om een bedrag van een kleine ? 100,00).
Onder geen beding mag ik dit papier mee naar huis nemen.Mijn zoons die alle twee werken, zouden dan maar een dag verlof moeten nemen daarvoor. Bij Dexia, mijn bank, is alles op amper 3 weken in orde gekomen. Ik heb de erfrechtverklaring thuis gekregen (werd in de bus geleverd door bankagent die hier in de buurt woont. Waarvoor mijn dank). Kan dit alles zomaar ? Citibank is wel met mijn centen aan de haal !!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 17 jul 2006 21:37

klinkt gek maar Citibank werkt volgens de regels.

Alle papieren voor de bank moeten inderdaad getekend worden in het bijzijn van een verantwoordelijk onafhankelijk persoon van de bank of een notaris.

Dit zelfs voor 1 ?cent.

Wat Dexia heeft gedaan is wel het klant vriendelijkste maar eigenlijk niet volgens de wet.

christine
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: sint-niklaas

#3 , 18 jul 2006 12:19

Bericht aan Sperwer,

Best mogelijk dat ze volgens de regels werken bij citibank.
Best mogelijk dat alles moet gebeuren in bijzijn van een bankagent.
Maar enige menselijkheid en een plafond stellen voor de bedragen mag volgens mij toch ook. Het gaat hem hier over amper ? 100,00 !!!!
Het komt er gewoon op neer dat citibank met mijn centen weg is.

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 18 jul 2006 12:37

Ik weet het wel, je hebt al een hoop problemen en zorgen.
En dan gaat zo'n bank nog wat zever verkopen voor een paar ?'s, maar je kan er dus niets tegen doen.

Veel andere banken werken inderdaad klantvriendelijker en sturen zoals Dexia de papieren op of ze laten een bankbediende langs komen na een afspraak te hebben gemaakt. Maar citibank is een amerikaanse bank en werkt dus volgens de regels en wetten. Klanten zijn bij hen slechts nummers, zolang je niet over een paar miljoen ? beschikt en dan nog.


Maar zelfs zonder papieren moeten zij de rekening na een tijd vrijgeven en dan moet je maar denken dat je dan toch de intrest hebt als troost, hoe schraal ook.


Nog mijn innige deelneming in je verlies en verdriet.

christine
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: sint-niklaas

#5 , 18 jul 2006 16:15

Nog es voor Sperwer,

Nu weet ik waarom je de naam van zo'n prachtige vogel hebt gekozen.

Heb eindelijk een prachtig antwoord gekregen :p !

Is er dan maar ene in Belgi? die snugger is ???

SPERWER BEDANKT !!!

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 19 jul 2006 09:37

Is er dan maar ene in Belgi? die snugger is ???
de anderen zijn met verlof :D
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

christine
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: sint-niklaas

#7 , 20 jul 2006 16:47

sorry maat, maar k heb het zo niet voor snipers en zeker nie met zo ne foto ! :evil:

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 20 jul 2006 19:56

Ik denk dat er heel wat gebruikers en lezers van dit forum zijn die niet meer antwoorden ( ik toch) als Sperwer zijn commentaar heeft gegeven , zeker wanneer hij dingen vertelt die nergens opslaan.
Men zou denken dat hij deel uitmaakt van het FORUM-team , als ge vaststelt dat hij meespreekt over vb. medische fouten , bankzaken , echtscheiding , vennootschapsrecht , ontslag, en zo veel meer. In elk Item kan je hem ( met zijn taalfouten)vinden.

christine
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: sint-niklaas

#9 , 20 jul 2006 20:42

Hallo wanthon,

Misschien heb je iets tegen sperwer maar t is wel de enige die mij heeft geantwoord, en die iets zinnig te vertellen had. Heb vandaag nog telefoontje (half uur) gekregen van citibank brussel en die zegden juist hetzelfde wat sperwer heeft gemaild.
En daarbij in de gegeven omstandigheden is ieder woord dat troost geeft, ook al is het misschien niet waar, meer dan welkom.
Zo ne pipo gelijk diene met zijne foto kan ik missen als de pest.
Toch een prettig weekend.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#10 , 09 aug 2006 22:13

mevrouw,

Eveneens mijn deelneming bij het verlies dat u treft.
Het klopt dat handtekeningen op enige wijze geverifieerd moeten kunnen worden. Ik begrijp dat 100 ? echter een belachelijk bedrag is. Bij de meeste grootbanken is er een systeem van "soepele vereffening" waarbij men doorgaans tot zo'n 2.500 ? vereffent op basis van de handtekening van de langstlevende. Die tekent dan een document van vrijwaring waarbij de bank in geval van latere problemen de gelden kan terugvorderen. De bank neemt dan wel een risisco want terugvorderen is niet altijd meer mogelijk. (insolvabiliteit?)
Indien er toch een handtekening geplaatst dient te worden (bij grootbanken doorgaans > 2500 ?)kan dit meestal op 4 manieren :

1. Ofwel inderdaad bij het betrokken bankkantoor
2. Ofwel bij een filiaal van die bank in de woonplaats van de diverse erfgenamen.
3. Ofwel handtekeningen laten wettigen op gemeentehuis van de diverse erfgenamen
4. ofwel een instructie of attestering van notaris
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

christine
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: sint-niklaas

#11 , 10 aug 2006 17:43

hallo basejumper

Dank voor je bericht. Had na het ontvangen van een brief met de melding dat er alweer een visakaart lag te wachten in het kantoor een HEEL BOZE BRIEF geschreven. ! In verband met die rekeningen .
Zowel naar het hoofdkantoor als naar hier ter plaatse.
Heb dan een telefoontje (half uur) gekregen van Brussel. Alles nog es goed uitgelegd. Volgens hen stond ik op de lijst van klanten die een visakaart hadden gevraagd. (had die ondertussen wel al tien keer geweigerd bij verschillende gelegenheden) . Twee dagen later telefoontje van hier ter plaatse. Als ik fotokopies van de jongens hun paspoort meebreng, mag ik dienen brief mee nemen en mogen ze die thuis tekenen. :D :D :D GOED HE !!!! :D :D :D
tot nog es

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”