Testament bij aankoop woning Spanje

pagadderke
Topic Starter

Testament bij aankoop woning Spanje

#1 , 29 aug 2009 13:53

Mijn vriend en ik staan op het punt een huis te kopen is Spanje.
Ik heb kinderen, hij niet.
Moest er met mij iets gebeuren, en ik zou overlijden, zou het niet opportuun zijn dat mijn kinderen hem uit 'ons' eigendom zetten.
Zowel hij alsik wensen het recht te behouden dat de langstlevende over het huis beschikt.
Hoe moet dit in een testament vastgelegd worden, moet dit in Spanje of Belgie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 29 aug 2009 19:18

Aangezien er niet-gemeenschappelijke kinderen zijn, kan dit niet in een testament noch in een huwelijkscontract geregeld worden (tenzij U veel méér bezit dan dat éne huis). Art. 1465 BW beschermt dergelijke kinderen t.o.v. de langstlevende.

Ik zou een beding van aanwas overwegen (hopelijk scheelt U niet te veel wat ouderdom betreft).

pagadderke
Topic Starter

#3 , 29 aug 2009 21:42

Heb idd ook nog een huis in Belgie. Vervalt de gewone wetgeving niet bij het opstellen van een testament ? Maar is Spaanse wetgeving gelijk aan Belgische?

Reclame

wolf2

#4 , 30 aug 2009 20:04

Vervalt de gewone wetgeving niet bij het opstellen van een testament ?

Bepaalde zaken kan je niet uitsluiten met een testament (schenkingen; voorbehouden delen van ouders, kinderen en/of echtgenoot; bij niet-gemeenschappelijke kinderen het feit dat men overbedelingen van het gemeenschappelijk vermogen (groter dan de helft) als schenkingen aanziet).

Als U rijksinwoners van Belgie blijft, denk ik dat een onroerend goed in het buitenland vererfd wordt volgens het land van de ligging (dus Spaans erfrecht). Hetgeen volgens mij ook vruchtgebruik voor de langstlevende en blote eigendom voor de kinderen is.

Maar ik blijf bij mijn beding van aanwas als oplossing om 1465 BW uit te schakelen.

lydi

#5 , 21 sep 2009 18:46

het contract beding van aanwas bestaat in SPanje enkel in Catalonïe
(omgeving Barcelona) en in Navarra.
In de rest van SPanje kan je NIET kopen met beding van aanwas.
bijv. in Valencia kan het niet , dus dat is Albir , Javea, CAlpe enz..kortom de Costa Blanca waar de meeste eigendommen gekocht worden.
Men kan wel een testament maken voor het deel dat men vrij kan weggeven anders erven de kinderen de naakte eigendom en kan een van jullie aan de kinderen van de partner vragen "ik zou mijn huis willen verkopen , zouden jullie dat ook willen" en als de kinderen dan zeggen
"ah nee dat verkopen we niet" dan kan je in SPanje blijven met je eigendom tot het einde van je dagen.

pagadderke
Topic Starter

#6 , 02 feb 2010 19:00

het contract beding van aanwas bestaat in SPanje enkel in Catalonïe
(omgeving Barcelona) en in Navarra.
In de rest van SPanje kan je NIET kopen met beding van aanwas.
bijv. in Valencia kan het niet , dus dat is Albir , Javea, CAlpe enz..kortom de Costa Blanca waar de meeste eigendommen gekocht worden.
Men kan wel een testament maken voor het deel dat men vrij kan weggeven anders erven de kinderen de naakte eigendom en kan een van jullie aan de kinderen van de partner vragen "ik zou mijn huis willen verkopen , zouden jullie dat ook willen" en als de kinderen dan zeggen
"ah nee dat verkopen we niet" dan kan je in SPanje blijven met je eigendom tot het einde van je dagen.

pagadderke
Topic Starter

#7 , 02 feb 2010 19:02

We geraken niet tot een goede oplossing.
Een eigenhandig gescreven tekst va nde kinderen, is dat geldig?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”