Kan ik aanspraak maken op mijn erfdeel

pele
Topic Starter

Kan ik aanspraak maken op mijn erfdeel

#1 , 29 aug 2009 11:49

Beste,

Ik ben hier al enige tijd aan het zoeken naar meer informatie maar kan niet het juiste vinden, vandaar dit topic.

Ik heb recent via de broer van mijn vader vernomen dat deze is komen te overlijden.
Mijn moeder en vader zijn nooit getrouwd geweest maar hebben een relatie gehad die rond mijn 4de levensjaar op de klippen is gelopen.

Sindsdien heb ik enkel rond mijn 6de levensjaar in levende lijve contact en tijdens mijn adolescentie jaren telefonische contact gehad. Hierna is er echter nooit geen contact meer geweest.

Voor zover mij bekend is heeft de man geen andere kinderen uit een huwelijk of iets dergelijks.

Hij heeft mij nooit officieel erkend, doch er zijn foto's en andere aanwijzingen dat ik zijn zoon ben.

Ik stel nu de vraag of ik aanspraak kan maken op een gedeelte van de erfenis, en hoe dit allemaal in zijn werk gaat.

Alvast bedankt voor de gegeven antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 sep 2009 11:21

Hebt u officieel een vader?

scorpioen

pele
Topic Starter

#3 , 07 okt 2009 14:32

Neen, ik heb officieel geen vader.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2009 18:38

Dan kan u een vordering instellen om door de rechtbank te laten vaststellen dat die persoon uw vader is.

Dit kan op grond van bezit van staat als die man zich gedragen heeft alsof u zijn kind was. Desnoods kan het vaderschap bewezen worden met een DNA onderzoek.

Pas als deze vordering slaagt, en de rechtbank vaststelt dat die persoon uw vader is, erft u van hem.

Denk goed na of het de moeite waard is. Die procedure zal u wat geld kosten. U zal een advocaat moeten nemen. Dat is juridisch niet verplicht maar ik denk niet dat u zelf zo'n procedure met succes kan voeren zonder advocaat.

scorpioen

pele
Topic Starter

#5 , 07 okt 2009 23:55

Beste,

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Ik heb intussen vernomen dat de man gecremeerd is, en DNA onderzoek lijkt me dus al niet meer mogelijk.
Waarover ik wel beschik om te bewijzen dat de man mijn vader was, zijn foto's, eventuele getuigenissen van vrienden en kennissen. Dan stelt zich uiteraard de vraag voor hoever deze krachtig zijn voor een rechtbank?

Alles op een rij gezet lijkt het me moeilijk, misschien wel onmogelijk om alsnog te bewijzen dat de man mijn vader is/was.

Creatief

#6 , 08 okt 2009 13:04

@ Pele

Ik denk dat het onderzoek naar de bewijzen dat die persoon je vader was ontzettend veel gaat kosten aan "onderzoek" én aan advocaten. Je moet de kosten afwegen. Trouwens je weet niet of je (biologische?) vader nog wel bezittingen had. Hij kon ook schulden nalaten.

Pele, je moet niet treuren om geld dat je nooit in je handen hebt gehad. Hier moet je geen vedriet over hebben. Je mag wel verdriet hebben om geld dat je in handen of op je rekening hebt gehad en dat je dat verliest.

Tussen beiden zit een groot verschil.

Ik wens je veel sterkte bij het nemen van je beslissing.

Creatief

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”