kan erfenis geregeld worden zonder notaris?

vlier
Topic Starter

kan erfenis geregeld worden zonder notaris?

#1 , 27 aug 2009 08:24

hallo,

mijn moeder werd gecontacteerd door 2 stiefbroers na het overlijden van hun gezamelijke moeder, dat de erfenis ter beschikking is en dat ze gewoon naar de bank moet gaan om het geld te innen.

kan dit zomaar geregeld worden zonder notaris? wij dachten trouwens dat er niets meer over was. wat als mijn moeder dit aanvaard en er later nog schulden blijken te zijn (de moeder verbleef lange tijd in een rusthuis).

hoe kan zij veilig handelen?

Karo.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 aug 2009 19:56

Er zijn idd. nog veel erfenissen die zonder notaris uit de voeten worden gedaan. Het kan dus best dat uw moeder haar deel kan innen. U verwacht schulden : vraag een complete afrekening : saldo's van de bank , kosten rusthuis, kosten begrafenis , enzomeer. Dit belet echter niet dat het kan dat er schulden volgen. Absolute zekerheid heb je maar als je bij de rechtbank van eerste aanleg ' aanvaarding onder voorbehoud van boedelbeschrijving' aanvraagt. Dan moet een notaris de nalatenschap behandelen en 'inventaris' opmaken. Je krijgt dan enkel iets als er een positief saldo is.

Na de uitbetaling van de sommen , ben je er niet van af. Er moet nog een aangifte van nalatenschap gebeuren , met eventueel betaling van successierechten. Dit hoeft niet als elk der erfgenamen minder ontvangt dan 12.500 € ,mits akkoord van de Registratie.
Je kan dat zelf doen of een kennis. Of een notaris , maar dat is vrij prijzig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Hans67

#3 , 08 okt 2009 14:31

Je kan idd erfenissen regelen zonder notaris. Maar als er niets op papier staat is er wel gevaar als er later discussie ontstaat dat men dan niets meer kan bewijzen. Mss toch handig als er wat op papier vermeld staat. Gewoon als veiligheid. Zo kan men dan verrassingen voorkomen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”