Erfenisrecht voor kinderen uit een vorig huwelijk?

Char
Topic Starter

Erfenisrecht voor kinderen uit een vorig huwelijk?

#1 , 10 aug 2009 10:43

Situatieschets:

Bij zijn echtscheiding heeft mijn echtgenoot zijn ex en zijn kinderen alles nagelaten, een huis, appt aan zee, bouwgrond, paarden, auto’s, meubels enz …
In ruil hield hij zijn bvba die op dat moment zo goed als failliet was.
Volgens ons hebben zijn kinderen geen recht meer op eender wat, maar het erfenisrecht kunnen we niet ontlopen.

Toen ik mijn echtgenoot leerde kennen bezat hij zo goed als niets, we zijn door hard werken van uit een diepe put schulden weer opnieuw begonnen.
Wij hebben nu een appt gekocht waarvan de helft mijn eigendom en afbetaald is, de andere helft is van mijn echtgenoot die daar een hypotheek van 20 jaar op heeft.
Ondertussen heeft hij weer een goeddraaiende bvba en wat spaarcentjes op zijn naam.

Wij zijn getrouwd met een huwelijkscontract met scheiding van goederen.

Onze vraag is nu:
Waar hebben zijn kinderen nog recht op bij een eventueel overlijden?
Is er een manier om te vermijden dat zijn kinderen nog aanspraak kunnen maken op een deel van roerend of onroerend goed bij overlijden?
Herbeschrijf appartement?
BVBA? Spaarcenten?

Alvast bedankt,

Char

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 aug 2009 13:36

Beste ,

de afhandeling van de echtscheiding en de verdeling van zijn nalatenschap hebben niets met elkaar te maken.
Er zijn blijkbaar geen gezamenlijke kinderen. Indien hij geen testament maakt , erven zijn kinderen de blote eigendom van geheel zijn nalatenschap. Uzelf bekomt het vruchtgebruik : intresten van de gelden , levenslang recht om het appt te bewonen of te verhuren. Na uw overlijden krijgen zijn kinderen de volle eigendom van zijn deel.
Via testament kan hij U een stuk meer doen toekomen. Zijn er 2 kinderen , is dat 1/3. Bij 3 of meer kinderen is dat 1/4. Maar dit krijgt U dan in volle eigendom. Zijn kinderen erven niet van U.
Noteer toch dat bij scheiding van goederen er geen 'gemeenschap' is , eventueel een onverdeeldheid. Dat is juridisch iets anders.
Herbeschrijf van het appt. kan door zijn kinderen worden aangevochten , evenals andere goederen die hij U zou 'schenken'.
Men kan nooit zijn kinderen onterven , ongeacht de relatie waaruit ze zijn voortgekomen.

Wat kan U doen? Voor zover dit al niet is gebeurd , uzelf 'inkopen ' in zijn BVBA.
Beiden een testament maken. Een gesprek met uw notaris kan U helpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Char
Topic Starter

#3 , 10 aug 2009 21:43

Dankjewel voor het antwoord.
Kan u mij uitleggen hoe het "inkopen in een bvba" in z'n werk gaat?
Kosten? Risico's? Voordeel als medeaandeelhouder?

Alvast bedankt,

Char

Reclame

wanton

#4 , 11 aug 2009 11:32

Als echtgenote erf je het vruchtgebruik. Maar binnen een BVBA kan die negatief zijn. Als medeaandeelhouder kun je mee het beleid en de werking bepalen en volgen.
Wat de kosten verder zijn , daar spreek ik mij niet over uit. Een boekhoude en/of notaris kan U daarbij helpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lydi

#5 , 21 sep 2009 18:52

Jullie kunnen ook echtscheiden en daarna een contract maken
"beding van aanwas" dat is perfekt en hebben de kinderen geen recht.
Enkel jij en je partner .

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”