Kosten gedaan om je rechtmatige deel te bekomen

treesje58
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Kosten gedaan om je rechtmatige deel te bekomen

#1 , 29 feb 2024 13:41

Allen,

Alvast bedankt de vorige keer voor mijn neus in de juiste richting te sturen.
Nu zit ik met 2 vragen, als deze toch eerder onder een ander gedeelte van het forum horen, hoor ik dit graag.

1) Kan men na een overlijden bij een notaris alle documenten betreffende schenkingen opvragen ? Moet hij deze dan ook ter beschikking stellen? Is er een reden waarom dit niet standaard door de notaris ter beschikking wordt gesteld bij het openvallen van de nalatenschap?

2) Als men een advocaat onder de arm moet nemen om een rechtmatig deel van de fictieve massa te bekomen na overlijden, kunnen deze kosten dan verhaald worden op de nalatenschap / andere erfgenamen? Of is het aanvechten van een nalatenschap sowieso iets dat altijd op de (mogelijks) benadeelde partij verhaald wordt en dus enkel weggelegd is voor 'grotere' nalatenschappen waar de kost vs de moeite het voor de benadeelde afdoende moet zijn (of je toch al op voorhand een uitgebreidere rechtsbijstand afgesloten hebt, maar dat is toch ook een extra kost die je dan moet dragen). Stel je moet 5-10k ophoesten om je rechtmatige 20k te krijgen ipv. de 5k die men je 'maar' gunt, maar dan je nog altijd 'verlies' geleden desondanks je gelijk te halen, of is kan die 5 & 10k dan verrekend worden tegenover de fictieve massa?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 29 feb 2024 15:09

1) Neen. Notaris kan niet alle schenkingen kennen. Onderhandse al zeker niet.
2) Als je een advocaat aanstelt moet je die zelf betalen. Krijg je volledig gelijk dan kunt u een deel van de kosten terugvragen via de rechtsplegingsvergoeding die de verliezende partij moet betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

treesje58
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 feb 2024 15:44

Bedankt voor uw antwoord.

Kan ik er van uitgaan dat schenkingen gedaan via deze notaris / zijn praktijk hij dan normaliter wel kan/moet voorleggen?

Een erfgenaam heeft informeel aangehaald dat er een schenking was gedaan onder toezicht van de notaris, maar geeft verder geen informatie rond deze schenking, vandaar de vraag.

Reclame

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#4 , 29 feb 2024 15:55

Beste

De notaris moet uiteraard niet aan eenieder die het vraagt documenten mbt schenkingen overmaken.
In voorkomend geval zijn het enkel de erfgenamen die daar zouden kunnen naar vragen. En gezien u blijkbaar moet vechten voor uw erfdeel is dat actueel geen vaststaand juridisch feit. Op het moment dat de rechtbank u als erfgenaam bevestigt staat u al in een sterkere positie om betrokken aktes op te vragen. desgevallend kan uw advocaat die vraag al verwerken in het geding.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

treesje58
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 feb 2024 21:36

Dank voor de antwoorden. Ik ben al erkend in de akte van erfopvolging, en zit momenteel in de opstart van gerechtelijke vereffening-verdeling.

Met deze informatie weet ik wat ik eventueel nog kan vragen bij mijn advocaat bij ons volgende samenzitten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”