Overlijden binnen de drie jaar bij een schenking van onze woning

Gilbert Van Rumst
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overlijden binnen de drie jaar bij een schenking van onze woning

#1 , 07 feb 2024 00:54

Hello,
Hoe vastgoed schenken aan kind?
Schenken van vastgoed moet dit via een notariële akte gebeuren. Deze schenking zal meteen ook geregistreerd worden. Overlijdt de schenker van een onroerend goed binnen de drie jaar na de schenking, dan moet het geschonken goed door u aangegeven worden in de aangifte van nalatenschap.

Wij willen onze bungalow schenken aan onze 2 kinderen.
Maar er staat ook een regel die beschrijft dat wanneer we overlijden binnen de 3 jaar na de schenking we onderworpen worden aan de regels voor het erfrecht.

Nu vraag ik me af als ik mijn woning schenk aan mijn 2 kinderen en ik de vereiste som heb betaald, en wanneer ik kom te overlijden binnen de 3 jaar na de schenking, en daardoor bij de dienstinstellingen van het erfrecht wordt gevoegd, of mijn kinderen opnieuw de volledige belastingsom voor het erfrecht moeten betalen ,waardoor ik de belastingsom die ik heb betaald voor de schenking van mijn huis aan de 2 kinderen volledig zal verliezen?

Graag uw advies hierover.
Dank bij voorbaat.
Gilbert Van Rumst :(

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 07 feb 2024 12:33

De notaris zal je bevestigen dat door de (verplichte) betaling van schenkingsrechten op het onroerend goed dit goed niet meer in de erfenisaangifte opgenomen moet worden.

Evi (Odos)
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 07 feb 2024 16:55

Het moet wel degelijk in de aangifte opgenomen worden.

Een schenking waarop schenkingsrechten betaald zijn wordt niet meer bij de erfenis gerekend. Het is te zeggen: je moet er niet opnieuw erfrecht op betalen, ook niet als je binnen de 3 jaar zou overlijden. Maar het telt wel nog mee om de totale massa te bepalen waarop de erfrechten berekend worden.
Ik probeer het in mensentaal uit te leggen, ik besef dat het ingewikkeld is. Als kind betaal je 3% op de eerste schijf van 50.000, 9% tot 250.000 euro en 27% op alles daarboven. En dit apart voor roerende en voor onroerende goederen. Stel dat jouw aandeel in het huis 150.000 waard is, dan wordt die eerst bijgeteld bij alles wat je zal erven en daarop zal de belasting berekend worden. Er zal dan geen schijf van 3% zijn, maar je zit meteen in de schijf van 9%.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Sirkii
Berichten: 5420

#4 , 08 feb 2024 08:19

Als de bungalow de enige woning is dan is voor de kinderen (die per kind apart belast worden voor roerend en onroerend) er geen onroerend vermogen meer en dus geen successie op dat gedeelte. Verbeter mij als ik dat verkeerd zie.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 08 feb 2024 09:32

Wanneer iemand, die een onroerend goed heeft gekregen, binnen de drie jaar van dezelfde persoon onroerend goed erft, moet op de schenking geen erfbelasting betalen. Maar het tarief van de erfenis is die van het bedrag boven de waarde van de schenking. Vb: schenking 200.000, erfenis 75.000. Te betalen op die 75.000 is het tarief van toepassing op bedrag van 200.001 tot 275.000.
Het veroorzaakt een opduweffect.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gilbert Van Rumst
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 feb 2024 17:55

Hello,
Vriendelijk bedankt voor de uitgebreide uitleg op mijn vraag.
Maar ik heb nog een vraag.

Onze aannemer zal dit jaar een nieuwe garage en een uitbreiding van de 2 bestaande slaapkamers voor een nieuwe living bouwen. Onze woning zal dan ook een kangoeroe woning of zorgwoning worden vermits ik een mindervalide zoon heb die daar dan zal in komen wonen.

Ben ik verplicht te wachten tot de nieuwe garage en de uitbreiding voor de nieuwe living zullen zijn gebouwd om mijn bestaande woning + de nieuwe garage en de uitbreiding van de 2 slaapkamers voor een nieuwe living te laten schatten door een landmeter expert?

Of mag ik eerst de bestaande bungalow + perceel laten schatten door een beëdigde landmeter expert ? En dan de woning en het perceel schenken aan mijn 2 kinderen.

En als de nieuwe garage en de uitbreiding van de 2 bestaande slaapkamers zijn gebouwd deze dan laten schatten door een beëdigde landmeter expert.
Zodat ik dan kan berekenen en vergelijken wat de schenkbelasting en ook de erfenis belasting zal zijn voor deze nieuwe garage en de uitbreiding van de 2 bestaande slaapkamers tot een living.

Graag uw advies hierover.

Dank bij voorbaat.
Mvg,
Gilbert :(

Gilbert Van Rumst
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 feb 2024 18:32

Hello,
Stel dat jouw aandeel in het huis 150.000 waard is, dan wordt die eerst bijgeteld bij alles wat je zal erven en daarop zal de belasting berekend worden. Er zal dan geen schijf van 3% zijn, maar je zit meteen in de schijf van 9%

Maar het telt wel nog mee om de totale massa te bepalen waarop de erfrechten berekend worden.
Dit is toch de reinste onzin! Ofwel heb je mijn vraag verkeerd begrepen.

Als je een schenking doet aan uw kinderen en je betaalt het vereiste bedrag aan de belastingdienst,
maar je overlijdt binnen de 3 jaren, dan wordt de schenking bij de erfrechten gevoegd en wordt je opnieuw belast op het huis en de grond die je reeds hebt betaald. En dan worden de roerende bezittingen samengevoegd bij het bedrag dat je hebt betaald voor het huis en de grond en onderworpen aan 9% belasting.
Sorry maar dit gaat boven mijn petje! Zeker als dit juist is.

En dan lees ik in de krant dat er al meer dan de helft van de mensen in 2023 geen schenking meer hebben gedaan.
Graag uw reactie hierop.
Op 26 februari hebben we een afspraak bij de notaris en dan zullen we meer te weten komen.
Dank bij voorbaat.
Mvg,
Gilbert

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 feb 2024 06:19

bij erfenis door kinderen, vallen de tarieven nog wel mee bij niet al te grote vermogens.
er wordt namelijk meermaals "gesplitst", waardoor men "lang" in de laagst belaste schijven blijft.

doorgaans sterven beide ouders niet tegelijk. alleen het deel van de overleden ouder wordt belast.
er is ook splitsing tussen roerend en onroerend en er is splitsing tussen de kinderen.

in geval van onroerende schenking zijn #4 en #5 correct, volgens mij.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”