ERFRECHT EN SCHENKINGEN

coralie
Topic Starter

ERFRECHT EN SCHENKINGEN

#1 , 30 jul 2009 21:56

Mijn ma is half juni overleden, mijn pa is sinds gisteren definitief opgenomen in een woon- en zorgcentrum.
Er zijn 2 dochters, mijn zus en ikzelf. Mijn zus is gescheiden en heeft 1 zoon, ik ben getrouwd en heb 2 zonen.Bij het opruimen van de inboedel aanwezig in de woning van mijn ouders heb ik de rekeningafschriften teruggevonden vanaf 1984 tot en met 2009, met uitzondering van de jaren 91 tot en met 94.
Bij nazicht van de rekeningafschriften stel ik vast dat er maandelijks een bedrag van de zichtrekening van mijn ouders werd overgeschreven naar de rekening van mijn neef en dit vanaf januari 1997 tot en met april 2008, (12 jaar lang) dus zowat 136 overschrijvingen waarvan ik het bewijs telkens kan aantonen via het rekening afschrift. Mijn beide zonen kregen NIETS ! Ik stond perplex.
Kan dat zomaar als er 3 kleinkinderen zijn dat mijn ouders 1 kleinkind alles geven en de 2 andere totaal NIETS???
Is er mogelijkheid om daar stappen voor te ondernemen?
Mijn pa kan ik daar moeilijk mee confronteren omwille van zijn dementie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 aug 2009 07:31

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Vermits uw ma bij haar overlijden twee kinderen achterliet was haar beschikbaar deel dus een derde van haar nalatenschap.

“Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Ik ga ervan uit dat ‘de wagen van mijn pa’ deze was van uw beide ouders,zodat uw pa er thans voor de helft volle eigenaar en voor moeders helft vruchtgebruiker van is,terwijl u en uw zus daarvan gelijkelijk de blote eigendom delen. Die wagen kan slechts met akkoord van alle mede-eigenaars verkocht worden.

“Art.462.Diefstallen gepleegd door...afstammelingen ten nadele van hun bloedverwanten in de opgaande lijn...geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding.”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Wat uw zus ten nadele van u steelt geeft dus wel aanleiding tot strafvervolging. U kan dus strafklacht neerleggen.

“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot...een nalatenschap...behoren, worden gevorderd :1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin...Art.1172.De ontzegeling is zuiver en onvoorwaardelijk, indien de reden van de verzegeling vervallen is en niemand zich tegen de ontzegeling verzet...Indien zulks niet het geval is, wordt de ontzegeling gevolgd door een boedelbeschrijving...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Buzzer

#3 , 12 aug 2009 10:15

Wacht met ruziemaken tot op moment van de erfenis.

maak een copie van die rekeninguittreksels, of hou zelfs de originele stukken bij jou.

Ik zou eens bij een notaris informeren wat je hiermee moet doen.

Ik zou bankgiften als voorschot op de erfenis beschouwen, hetgeen wilt zeggen dat na overlijden, het reeds geschonken deel wegvalt voor die begunstigde.
Maw al hetgeen die andere teveel heeft gekregen krijgt die dan later minder.

Over welke bedragen gaat het ? Als het over 'slechts' 50 euro per maand gaat kun je dit beschouwen als geld die je pa vrij kan uitgeven aan wat die wilt en is dit geen systematische benadeling.
Misschien dat je neeftje veel vaker op bezoek komt bij je pa als je zonen ?

Reclame

Creatief

#4 , 12 aug 2009 10:30

Die boekjes van 91 en 94 waren misschien nog het belangrijkste. Hiervan kan je geen listing meer opvragen bij de bank, aangezien het meer dan 10 jaar geleden is.

Voor wat betreft de overschrijvingen naar je neef: hierover kan je discussiëren. Indien het kleine bedragen zijn, dan zal dat waarschijnlijk voor bewezen diensten zijn of is het een petekind.

In ieder geval houd maar alles netjes bij. Het kan ooit nog van pas komen. Voor kleine bedragen kan je niet naar de rechtbank stappen. Voel je later misdeeld, dan kan je alles op tafel leggen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”