Erfrecht bij verkoop onroerende goederen

peterdierickx
Topic Starter

Erfrecht bij verkoop onroerende goederen

#1 , 30 jul 2009 18:09

Een korte schets van de situatie :

Mijn bejaarde moeder, sedert 30 jaar weduwe, wil naar het rusthuis en wenst haar huis te verkopen. In welke mate dient ze rekening te houden met de kinderen, en waar hebben ze recht op ivm de erfenis van hun vader ?
Wat indien een van de kinderen zelf het huis wil kopen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 jul 2009 19:39

Eerst en vooral moet nagegaan worden welke de eigendomsverhouding is van het huis op dit ogenblik. Waarschijnlijk is dat , als er geen testament en/of huwelijkscontract was , als volgt :moeder heeft de helft in volle eigendom plus de andere helft in vruchtgebruik. De kinderen verdelen vaders helft voor gelijke delen , in blote eigendom.
Indien het huis gaat verkocht worden , moeten alle betrokkenen akkoord zijn en meetekenen. De verdeling van de verkoopprijs moet eigenlijk in dezelfde verhouding gebeuren.
Als één van de kinderen - blote eigenaar , het huis wenst te kopen , kan dat best. Het voordeel is wel dat die slechts 1 % aan registratierechten moet betalen.
Na de verkoop is het best dat moeders deel , op haar naam , gescheiden blijft van de andere gelden van haar. Indien zij binnen de drie jaar overlijdt , moet haar deel van de verkoop aanwezig zijn of verantwoord worden vb. door de rusthuiskosten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”