Erfenis verwerpen - wat met mede-eigendom ?

Milo72
Topic Starter
Berichten: 1016

Erfenis verwerpen - wat met mede-eigendom ?

#1 , 26 jan 2024 11:20

Beste forumleden,

Mijn broer is jammer genoeg overleden.
Zijn kinderen en alle andere familieleden ( mogelijke erfgenamen) zijn van plan om de erfenis te verwerpen.

Maar: mijn broer is (net als de andere kinderen) voor 1/20ste naakte eigenaar van het ouderlijk huis (waar mijn pa nog steeds woont, 3/4de naakte eigenaar en 100% vruchtgebruiker).

Wat gebeurt daarmee als de erfenis verworpen is ?

bedankt voor de info.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 26 jan 2024 13:21

Als iedereen verwerpt worden de activa gebruikt om schulden te delgen. Eventueel overschot gaat naar de staat.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 26 jan 2024 13:32

Als iedereen verwerpt worden de activa gebruikt om schulden te delgen. Eventueel overschot gaat naar de staat.
Hoe gaan de schuldeisers dat 1/20 naakte eigendom te gelde maken......????
Ik vind dit een interessante vraag waar ik geen sluitend antwoord op heb.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Milo72
Topic Starter
Berichten: 1016

#4 , 26 jan 2024 13:52

Als iedereen verwerpt worden de activa gebruikt om schulden te delgen. Eventueel overschot gaat naar de staat.
De reden dat de erfenis verworpen wordt, is net dat schulden groter zijn dan de activa.
En dan blijft de vraag: wat gebeurt er met de 1/20ste eigendom? ..
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 jan 2024 16:51

Kan openbaar verkocht worden en de opbrengst verdeeld onder de anderen die mogelijks wel aanvaarden, of de schuldeisers.

Milo72
Topic Starter
Berichten: 1016

#6 , 26 jan 2024 20:52

de erfgenamen weigeren allemaal de erfenis... kan 1 vd schuldeisers dan de openbare verkoop eisen ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#7 , 26 jan 2024 21:07

Vruchtgebruik dient altijd gerespecteerd te worden. Openbare verkoop dus niet mogelijk tenzij langstlevende zelf schuldenaar is en schuldeiser verkoop vordert.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 jan 2024 11:21

Hoe gaan de schuldeisers dat 1/20 naakte eigendom te gelde maken......????
Ik vind dit een interessante vraag waar ik geen sluitend antwoord op heb.
1 of sommige andere mede-eigenaren kan of kunnen de schuldeiser uitkopen
Veel kans dat die akkoord gaan met iets ipv jaren niets (tot vruchtgebruiker overlijdt)


Wat zou er gebeuren als je die nieuwe mede-eigenaar / schuldeiser een melding stuurt dat je een ingrijpende energetische totaal-renovatie plant :?:

LYNX XX
Berichten: 2529
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jan 2024 11:55

Als iedereen verwerpt worden de activa gebruikt om schulden te delgen. Eventueel overschot gaat naar de staat.
Hoe gaan de schuldeisers dat 1/20 naakte eigendom te gelde maken......????
Ik vind dit een interessante vraag waar ik geen sluitend antwoord op heb.
En het absolute recht van de vader = 100% vruchtgebruiker niet uit het oog verliezen. Dat zal de zekere scheidsrechter worden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”