inkopen huis na sterfgeval met schuldsaldo verzekering

tatsuto
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

inkopen huis na sterfgeval met schuldsaldo verzekering

#1 , 19 jan 2024 19:23

ik heb een vraag hoe het inkopen van een huis is geregeld, bij sterfgeval wanneer de schuldsaldo verzekering deels de mede eigenaar en deels de erfgenaam heeft als begunstigde.
hier een schets van de situatie: waarden zijn fictief
M man
V vrouw
K kind

lening A van 2020: € 400.000,- afgesloten door M en V en een schuldsaldo verzekering afgesloten van 50% elk
M sluit een schuldsaldo verzekering af van € 200.000,- met begunstigde V
V sluit een schuldsaldo verzekering af van € 200.000,- met begunstigde M

lening B van 2022: € 200.000,- afgesloten door M en V en een schuldsaldo verzekering afgesloten van 50% elk
M sluit een schuldsaldo verzekering af van € 100.000,- met begunstigde wettelijk samenwonend of erfgenaam
V sluit een schuldsaldo verzekering af van € 100.000,- met begunstigde wettelijk samenwonend of erfgenaam

10 jan 23 wordt V uit de woning gezet en zijn niet meer wettelijk samenwonend
10 feb 23 procedure in onverdeeldheid wordt gestart
10 juni 23 overlijd M
op dit moment bedraagt de openstaande schuld bij de bank
lening A: € 360.000,-
lening B: € 192.000,-

de schuldsaldo verzekering betaald de bank uit voor lening A € 180.000,-
de schuldsaldo verzekering betaald de bank uit voor lening A € 96.000,-

waarde huis wordt geschat op € 640.000,-

de vraag is nu wat moet V betalen aan de erfgenaam van M zijnde K
hoe wordt zoiets berekend, ik denk dat jullie daar de tanden zullen op breken.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#2 , 20 jan 2024 18:59

Beste

Lijkt me niet zo moeilijk.
De begunstiging van de schuldsaldo wordt bij woonkredieten overgedragen aan de kredietverstrekker.
Ik ga er van uit dat kind gemeenschappelijk is.
De langstlevende partner moet volgens mij niets aan het kind indien het minderjarig is Het huis is dan de helft van langstlevende en helft van kind . En gezien vader wettelijk vertegenwoordiger en gezinswoning lijkt me geen vergoeding nodig.
Indien kind meerderjarig ligt situatie anders. Gezien niet langer wettelijk samenwonend met overledene op datum overlijden is er geen woonrecht. En volgens mij kan meerderjarig king niet gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven.
Dus ofwel mits akkoord halve huishuur, ofwel verkoop en verdelen in gelijke helften
Denk ik…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

tatsuto
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2024 18:33

Beste bedankt voor de informatie,
kind heb ik vergeten te vermelden is niet gemeenschappelijk en is 9 jaar
de rest van de lening betaald V alleen

Reclame

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#4 , 21 jan 2024 21:28

Indien kind erfgenaam geen kind van langstlevende en minderjarig vermoed ik dat vrederechter zal vorderen onverdeeldheid op te heffen. Langstlevende ex kan dan woning inkopen ofwel wordt woning openbaar verkocht.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

tatsuto
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2024 19:10

Dag Basejumper,

Bedankt, je hebt mij al verder geholpen,
Moet de openstaande hypotheek dan ook niet in rekening worden gebracht

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#6 , 22 jan 2024 20:21

Beste

Onder voorbehoud. Woonkrediet is een en ondeelbaar. Betekent dat elkeen verantwoordelijk is voor het geheel. Niet elk voor de helft zoals sommigen denken. Theoretisch dus wel. Echter gezien niet meer samen op moment overlijden en gezien haar SSV helft lening terugbetaalde mag redelijkerwijze aangenomen worden dat ‘haar aandeel in de schuld werd terugbetaald. Ik vermoed dat een vrederechter dezelfde logica zal aanhangen. De bescherming van de minderjarige is zijn uitgangspunt. En redelijkerwijze mag aangenomen worden dat uw ex eerder haar kind zal willen bevoordeligen hebben, dan u nog een cadeau van 100.000 euro te geven terwijl de relatie beëindigd was.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

tatsuto
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2024 20:31

Bedankt

tatsuto
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 feb 2024 18:57

Er is blijkbaar discussie tussen de notarissen
-notaris van M zegt: waarde van het huis delen door 2 zijnde € 600.000,-/2 = € 300.000,- uit betalen aan de
minderjarige zoon, van de openstaande hypotheek hebben ze niks mee te maken draait enkel V voor op
-notaris van V zegt: dat eerst het openstaand kapitaal moet afgetrokken worden van de waarde van de woning.

Wanneer de schuldsaldo verzekering deels de mede eigenaar en deels de erfgenaam heeft als begunstigde, hoe berekenen je dan elk aandeel en waar is dit beschreven (arrest, wetboek,...)

hier een schets van de situatie: waarden zijn fictief
M man
V vrouw
K minderjarige zoon enkel van M

lening A van 2020: € 400.000,- afgesloten door M en V en een schuldsaldo verzekering afgesloten van 50% elk
M sluit een schuldsaldo verzekering af van € 200.000,- met begunstigde V (op naam)
V sluit een schuldsaldo verzekering af van € 200.000,- met begunstigde M (op naam)

lening B van 2022: € 200.000,- afgesloten door M en V en een schuldsaldo verzekering afgesloten van 50% elk
M sluit een schuldsaldo verzekering af van € 100.000,- met begunstigde wettelijk samenwonend of erfgenaam
V sluit een schuldsaldo verzekering af van € 100.000,- met begunstigde wettelijk samenwonend of erfgenaam

10 jan 23 wordt V uit de woning gezet en zijn niet meer wettelijk samenwonend, blijft nog mede eigenaar
10 juni 23 overlijd M
op dit moment bedraagt het openstaande kapitaal hypotheek
lening A: € 380.000,-
lening B: € 190.000,-

de schuldsaldo verzekering betaald de bank uit voor lening A € 190.000,-
de schuldsaldo verzekering betaald de bank uit voor lening A € 95.000,-
openstaand kapitaal na uitbetaling schuldsaldo verzekering € 285.000,-
waarde huis wordt geschat op € 600.000,-

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”