Successierechten

Laurensb
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Successierechten

#1 , 17 jan 2024 17:57

7 jaar geleden stierf mijn vader en werd het huis verdeeld. Onze moeder kreeg 1/2e en de 3 kinderen elks 1/6e. Iedereen betaalde successierechten en onze moeder is gewoon in het huis blijven wonen.

Recent is mijn broer komen te overlijden (geen kinderen) en dus gaat zijn deel (1/6e) terug naar onze moeder. Zij moet hier nu opnieuw successierechten op betalen.

Is dit correct? Of bestaan er voor gevallen zoals dit uitzonderingen? Mij lijkt het sterk dat op hetzelfde deel 2 keer (en als onze moeder zou komen te sterven) 3 keer successierechten betaald horen te worden.

Kan iemand mij helpen en/of vertellen of dit normaal is? Op deze moment heb ik gewoon het gevoel dat de staat ons onrecht aan doet.

Alvast dank!

basejumper
Berichten: 4645
Locatie: Diest

#2 , 17 jan 2024 18:37

Beste

dat is inderdaad normaal. Het vermogen verhuist ook telkens van eigenaar dus iemand verrijkt zich. Je moeder 'kreeg' geen 1/2. dat was haar persoonlijk deel in de mede eigendom. En er blijven wonen is logisch. De langstlevende heeft vruchtgebruik.
Je broer werd belast op 1/6 naakte eigendom. En tot 50.000 euro is dat in de praktijk vrijgesteld. Dat betekent dat de woning (gezien opdeling naakte eigendom/vruchtgebruik) al meer waard moet geweest zijn dan 350.000 - 400.000 euro vooraleer er effectief successierechten betaald werden. Het wettelijk erfrecht voorziet dat bij het overlijden van een ongehuwd kind die zelf geen kinderen heeft, zijn erfenis voor 1/4 naar de moeder terugkeert en 3/4 naar de andere broers en zussen. Dus toch even kijken of uw redenering juist is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 17 jan 2024 20:15

En tot 50.000 euro is dat in de praktijk vrijgesteld.
Dat is nieuw voor mij! Sinds wanneer?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 18 jan 2024 09:36

En tot 50.000 euro is dat in de praktijk vrijgesteld.
Dat is nieuw voor mij! Sinds wanneer?
Dat is niet zo. En al zeker 7 jaar geleden niet.
De vrijstelling op de eerste 50.000 geldt enkel voor partners, niet voor kinderen.

De 1/6 NE wordt nu verdeeld onder moeder en de twee andere kinderen, toch? Hoe wordt de verhouding dan?
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2024 10:53

https://www.vlaanderen.be/partnerabatte ... fbelasting

Duidelijk onderscheid maken tussen roerende en onroerende goederen.

Een woning is nog altijd een onroerend goed.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”