Oneerlijkheid voor erfenis

Faa
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Oneerlijkheid voor erfenis

#1 , 06 jan 2024 18:12

Dus in het kort hebben mijn nichten en neef ieder zo'n 10.000 EUR gekregen voor notariskosten van mijn grootouders. Ondertussen is mijn opa gestorven en is mijn oma nog de enige die leeft. Ik en mijn broer/zus hebben niets gekregen en mijn oma weigert dit te betalen. Ze is redelijk oud - 84.

Mijn eerste vraag is eigenlijk of wij er iets aan kunnen doen? En mijn tweede vraag is of we het geld kunnen krijgen bij de erfenis (nadat zij overlijdt)?

Recent heeft mijn nicht zo'n 12.000 EUR gestolen van mijn oma... Ze had haar rekening toegevoegd op haar mobiel en schreef het geld gewoon naar haar eigen rekening over.

Faa
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2024 19:03

Was het vergeten te melden, maar ik en mijn broer/zus erven een deel van het erfenis aangezien mijn vader er niet meer is.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2024 19:12

Als jouw definitie van eerlijk is dat iedereen evenveel krijgt, … nee, dat is niet verplicht.

Allereerst moet je weten of de erfenis van je grootvader nu al verdeeld wordt, of er een langst leeft clausule was waardoor je grootmoeder alles geërfd heeft.

Indien de erfenis van grootvader verdeeld wordt: hoeveel (nog levende of al overleden) kinderen zijn er, en is er een testament?

Reclame

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 jan 2024 19:48

mijn nichten en neef ieder zo'n 10.000 EUR gekregen voor notariskosten van mijn grootouders.
Ik denk dat uw grootouders hun geld "bij leven" konden geven wie ze ook maar wilden. Erven kan enkel maar als de persoon is overleden

Faa
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2024 15:03

Als jouw definitie van eerlijk is dat iedereen evenveel krijgt, … nee, dat is niet verplicht.

Allereerst moet je weten of de erfenis van je grootvader nu al verdeeld wordt, of er een langst leeft clausule was waardoor je grootmoeder alles geërfd heeft.

Indien de erfenis van grootvader verdeeld wordt: hoeveel (nog levende of al overleden) kinderen zijn er, en is er een testament?
Dat was 5 jaar geleden al verdeeld geweest. Mijn oma kreeg de helft. Mijn onkel en tante kregen 1/3de en ik en mijn broer/zus kregen 1/6de van de overige helft.

berenod
Berichten: 942

#6 , 08 jan 2024 09:58

Er zijn twee zaken die spelen:

Ten eerste het fiscale, indien die schenkingen aan uw nichten en neef niet geregistreerd geweest zijn, en de schenker overlijdt binnen de 3 jaar na de schenking, dan gaan de ontvangers hier alsnog successierechten op moeten betalen.
Wanneer men de schenking wel geregistreerd heeft (en dus in het geval van neven/nichten er de 7% schenkingsbelasting is op betaald), zijn er later geen successierechten meer verschuldigt.

Dan als tweede punt is er de juridische zijde, namelijk dat de schenkingen niet mogen resulteren in een situatie waar dat een bepaalde begunstigde minder dan het reservataire gedeelte zou ontvangen.
U als kleinkind hebt recht op het reservatiare deel van uw ouder indien deze voor u overleden is (afstammeling in "nuttige graad").

Praktisch wil dit zeggen dat men een kind (of zijn/haar kinderen indien reeds overleden) niet volledig kan onterven.
Zij blijven altijd recht hebben op het reservataire deel, en om dit reservataire deel te bepalen wordt ook het weggeschonken deel mee in de berekening opgenomen.


Wat de grootouder wel kan doen natuurlijk is "cadeau's" geven, maar dit moet dan al best via een bankoverschrijving gebeuren waar in de beschrijving staat voor welke gelegenheid, zoals "prettig nieuwjaar" of "proficiat met je verjaardag".

Probleem is bepalen wanneer het een cadeau is en wanneer een schenking. Dit staat niet vastgelegd in wetten of zoiets, dus zal altijd bepaald worden door een rechter moest er ooit discussie over komen.
Als vuistregel wordt genomen (weerom, ligt niet vast in wetten), dat alles minder dan 1% van je totaale bezit weggeven per jaar als cadeau kan worden beschouwd, is het meer, dan wordt het een schenking!

Aan de bedragen die jij aanhaalt (10 à 12,000€) zou je grootmoeder al héél welstellend moeten zijn om dat als cadeau's te kunnen beschouwen.

En de nicht die zelf 12,000€ heeft naar haar eigen overgeschreven zal daar waarschijnlijk geen schenkingrechten op betaald hebben (ik dacht trouwens dat de aangifte daarvan sowieso via de notaris moet passeren).

Eigenlijk allemaal een perfect recept om een grote familie ruzie te creëren na het overlijden vaan grootmoeder, eindigt meestal in een oorlog die ettelijke jaren kan duren alvorens iemand ook maar iets ziet van de erfenis!

berenod
Berichten: 942

#7 , 08 jan 2024 10:09

Ter info, het reservataire deel bedraagt 50% van de totale erfenis.
Dat wil zeggen dat de persoon die overlijdt minsten 50% van de totale erfenis evenredig moet verdelen over al de kinderen.

Zijn er 2 kinderen (al dan niet overleden), dan moeten die minsten elks 25% van de erfenis krijgen (de helft van de reservataire 50%).
De andere 50% doet de overleden mee wat hij/zij wilt. Weggeven aan de kerk, blauw kruis, of aan neven/nichten, favoriete andere kind, maakt niet uit.

Is bijvoorbeeld bij overlijden alles weggeschonken aan anderen, dan kan het gevecht starten want dan moet die andere ontvangers terug geld in de nalatenschap gaan steken zodat de kinderen toch aan hun reservatiare gedeelte geraken.
Wat zeer zelden zonder slag of stoot gaat gaan.

Let wel, die 50% gaat over de volledige nalatenschap, dus de waarde van onroerend goed wordt mee opgenomen in de berekening! Zolang die waarde hoog genoeg is om aan het reservatiare deel te geraken kan het best zijn dat je helemaal geen cash hoeft te krijgen!

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 08 jan 2024 16:50

Recent heeft mijn nicht zo'n 12.000 EUR gestolen van mijn oma... Ze had haar rekening toegevoegd op haar mobiel en schreef het geld gewoon naar haar eigen rekening over.
Diefstal ? Dan moet u klacht neerleggen bij de politie ...

Bedenk wel dat je niet zomaar andermans rekening kan toevoegen aan je bank-app ...

Faa
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jan 2024 23:58

Recent heeft mijn nicht zo'n 12.000 EUR gestolen van mijn oma... Ze had haar rekening toegevoegd op haar mobiel en schreef het geld gewoon naar haar eigen rekening over.
Diefstal ? Dan moet u klacht neerleggen bij de politie ...

Bedenk wel dat je niet zomaar andermans rekening kan toevoegen aan je bank-app ...
Zou de politie dit wel in behandeling nemen aangezien mijn oma geen klacht wil indienen? Mijn oma is natuurlijk niet helemaal helder.

Franciscus
Berichten: 38614

#10 , 14 jan 2024 21:23

Als het strafrechtelijk is kan het vervolgt worden.
Anders is het een burgerlijk geschil en kan politie niets doen.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 15 jan 2024 12:23

Zou de politie dit wel in behandeling nemen aangezien mijn oma geen klacht wil indienen? Mijn oma is natuurlijk niet helemaal helder.
Misbruik van een kwetsbaar persoon is net reden om het wél in behandeling te nemen

Als uw oma niet helemaal helder is en daar van geprofiteerd wordt, stapt u naar de Vrederechter en vraagt bewindvoering voor haar aan
Kans dat het betert, is doorgaans onbestaande ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”