opeens heeft vriendin testamentaire beschikking???

romy16
Topic Starter

opeens heeft vriendin testamentaire beschikking???

#1 , 21 jul 2009 14:03

broer overlden woonde feitelijk samen.

Notaris aangetseld, onderzoek vevricht geen testament.

Nu echter onvangt mijn moeder brief van advocate in de hand genomen door vriendin, dat er een tasje staat met geoderen, want echter zijn alle bezittingen van mijn broer auto etc van haar wegens een testamentaire beschikking?

Vind dit uiters vreemd? moet deze beschikking niet ergens gemeld staan?
En dan nog kan mijn moeder toch niet onterfd worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 jul 2009 07:37

Een eigenhandig testament moet nergens worden "vermeld" of "gedeponeerd" of "ingeschreven".

Er moet wel een notaris tussenkomen eens het bekend is.

Uw moeder heeft een voorbehouden erfdeel van 1/4 in volle eigendom; zij kan haar deel opvragen en bij niet-medewerking gerechtelijk opeisen.
Dat zorgt er voor dat zij ook een aangifte van nalatenschap moet indienen.

romy16
Topic Starter

#3 , 22 jul 2009 08:20

weet niet of het en eigen handig testament is, zover ik weet was die er namelijk niet!!!!!

tevens hebben wij hem ook nog niet onder ogen gehad, advocaat van mijn moeder eisde de spullen van mijn broer terug waarop we een brief ontvingen van een advocata van haar dat alles eigendom is van vriendin aangezien testamentaire beschikking, waarschijnlijk na overlijden zlef opgemaakt.

tevens heeft vriendin zelf bepaalt wat mijn moeder mag hebben, er staat bij haar advocaat een tasje met spullen van mijn broer die we mogen komen halen.

Reclame

wolf2

#4 , 22 jul 2009 13:38

Aangezien er een onderzoek gebeurde naar het al dan niet bestaan van een testament, kan het alleen maar een eigenhandig (nergens vrijwillig neergelegd) testament zijn.

Een eigenhandig testament kan alleen maar uitwerking hebben nadat een notaris er een proces-verbaal heeft over opgemaakt

Zie B.W.:
Artikel 976
Wanneer een erfenis is opengevallen waarvoor een eigenhandig testament [...] werd gemaakt, moeten de volgende formaliteiten worden verricht:

1° Ieder eigenhandig testament wordt, voordat het wordt ten uitvoer gelegd, aangeboden aan een notaris.

Dit testament wordt door laatstgenoemde geopend indien het verzegeld is. De notaris maakt een proces-verbaal op van de opening en van de staat waarin het testament zich bevindt.

Dit testament zal samen met gezegd proces-verbaal onder de minuten van de notaris worden gerangschikt.

Binnen de maand volgend op de datum van het proces-verbaal, zal de notaris een gelijkvormig afschrift ervan samen met een gewaarmerkte fotokopie van het testament deponeren ter griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen.

Wanneer de erfenis in het buitenland is opengevallen, gebeurt de deponering ter griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de notaris zijn standplaats heeft.

In een daartoe gehouden register maakt de griffier melding van de deponering en overhandigt aan de notaris een ontvangstbewijs.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”