Schenking onder last van bouwgrond van verlengd minderjarige

verelst45
Topic Starter

Schenking onder last van bouwgrond van verlengd minderjarige

#1 , 19 jul 2009 00:03

Geachte

Mijn tante (51 jaar) is in staat van verlengde minderjarigheid. Zij woont nog bij haar ouders, maar deze zijn reeds achteraan in de zeventig. Mijn tante heeft een bouwgrond op haar eigen naam.

Nu is het zo dat we in de familie al geruime tijd aan het praten zijn over een oplossing voor de toekomst. We zijn overeengekomen dat ik (en partner) mijn tante in huis zullen nemen wanneer mijn grootouders dit niet meer aan zouden kunnen.

We zouden graag een regeling treffen voor de bouwgrond, zodat wij erop kunnen bouwen. Een vriend van mij (lic. rechten) vertelde mij over de mogelijkheid tot een "schenking onder last". Op die manier krijg ik de eigendom over de bouwgrond en kan ik reeds bouwen. Daarnaast wordt mijn tante niet benadeeld. Ze is er immers zeker van dat ze bij ons haar intrek kan nemen als haar ouders te oud zouden worden. Aangezien er overal te weinig plaats is voor (mentaal) gehandicapten, lijkt mij dit eveneens een goede reden om tot dergelijke oplossing over te gaan. Tenslotte kan zij eveneens in haar vertrouwde omgeving blijven wonen(+dagcentrum).

Denkt u dat dit een haalbare kaart is? Hoe kunnen we dit best oplossen? Zijn er voor mij risico's aan verbonden (overlijden en grond kwijtgeraken,...)? Zijn er nog andere oplossingen?

Anders blijft de grond immers voor eeuwig braak liggen en daar heeft niemand wat aan. Ook wil ik nog toevoegen dat iedereen in de familie akkoord zou gaan met deze oplossing.

Dank bij voorbaat!

mvg
Verelst

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
verelst45
Topic Starter

#2 , 19 jul 2009 00:34

Hierbij geef ik nog bijkomende informatie over de familie:

*2 grootouders

*3 dochters, waarvan middelste verlengd minderjarig en andere 2 gehuwd

*ik, zoon van jongste dochter en enige kleinkind, op dit moment feitelijk samenwonend met mijn vriendin. In de toekomst is huwelijk de bedoeling.

--> Iedereen is akkoord met de hiervoor voorgestelde regeling, want:
1. Verlengd minderjarige tante wil niet naar een home, maar bij ons wonen.
2. Grootouders willen zekerheid.
3. Moeder en tante willen er liever niet voor zorgen.
4. Ik en vriendin zijn bereid haar in huis te nemen en zouden op die manier ons eigen huis kunnen bouwen.

MVG

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”