bvba: goedkeuren aandeelhouder per erfenis

StefV
Topic Starter

bvba: goedkeuren aandeelhouder per erfenis

#1 , 17 jul 2009 08:02

Mijn vader heeft een bvba met nog 1 andere partner. Beide bezitten ze 50% van de aandelen van deze bvba. Nu is hij al een tijdje aan het sukkelen met zijn gezondheid en vroeg ik me af wat er juist gebeurd met zijn aandelen moest hij overlijden.

Gezien hij gescheiden is kan ik maar aannemen dat net zoals de rest van zijn bezittingen (voor zover die niet op naam van de bvba staan) alles netjes wordt verdeeld over zijn 3 kinderen, dus ook de aandelen van deze bvba. Ik begon me echter vragen te stellen over het feit dat normaal bij een bvba de aandeelhouders toestemming moeten geven voor het toetreden van een nieuwe aandeelhouder, betekend dit dan mijn vaders zakenpartner ons kan beletten om toe te treden tot de bvba en onze aandelen laten vervallen ?

Aangezien voor zover ik weet zowel zijn auto als appartement, inclusief de kunstwerken erin op naam staan van het bedrijf zou dit betekenen dat er zo goed als niets zou overblijven voor de kinderen (sommige van de "kunstwerken" zijn gemaak door mijn zus en gekocht door het bedrijf, die hebben in zekere zin wel een emotionele waarde en het zou jammer zijn ze te verliezen).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 jul 2009 10:52

Bij vaders overlijden erven zijn drie kinderen in volle eigendom ook zijn aandelen in de bvba.

“Art.249.Onverminderd strengere bepalingen in de statuten mogen de aandelen van een vennoot, op straffe van nietigheid, niet worden overgedragen onder de levenden en ook niet overgaan wegens overlijden dan met instemming van ten minste de helft van de vennoten die ten minste drie vierde van het kapitaal bezitten, na aftrek van de rechten waarvan de overdracht is voorgesteld. Tenzij de statuten anders bepalen, is die instemming evenwel niet vereist wanneer de aandelen overgedragen worden of overgaan :...3° aan de bloedverwanten...in de rechte nederdalende lijn...”(Wetboek van Vennootschappen 7 mei 1999).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”