verbruikerslening

CARDAN1964
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verbruikerslening

#1 , 03 dec 2023 13:41

Mijn man heeft 20 j geleden geld geleend van zijn ouders, er is toen een onderling document ondertekend. bij zijn overlijden heb ik de maandelijkse betalingen gestopt in overleg met mijn schoonouders omdat ik de mogelijkheden niet had om de terugbetaling verder te zetten. Enige tijd nadien is ook mijn schoonvader overleden. Bij het bezoek aan de notaris die de erfenis regelde is de vraag gesteld of er nog schulden waren. Mijn schoonmoeder heeft toen neen geantwoord. Nu 2 jaar later claimt zij mij het bedrag en zegt ze een advocaat te zullen nemen. Heeft zij nog recht om dit nu te claimen en moet ik ook een advocaat onder de arm nemen?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 03 dec 2023 13:45

schoonmoeder moet kunnen bewijzen dat u haar nog geld "schuldig" bent.

als bij de notaris zwart op wit staat dat er geen schulden zijn staat uw schoonmoeder zwak bij haar claim.

vraag haar via aangetekend schrijven op wat zij haar claim baseert en vraag haar naar de nodige bewijzen.

bosprocureur
Berichten: 6861

#3 , 03 dec 2023 14:13

Om alle verwarring te vermijden, is dit wel een verbruikslening ?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2023 14:38

Los van de bewijsbaarheid door uw ex-schoonmoeder, zie ik niet in waarom niet meer zou moeten terugbetaald worden.

Wie was indertijd erfgenaam van uw man? Uzelf, eventuele kinderen? Deze heeft / hebben niet alleen de activa maar ook de schulden geërfd.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#5 , 03 dec 2023 21:22

Beste

De vraag of er nog schulden waren betreft natuurlijk schulden van de overledene. (Toen de schoonvader). Niet van uw man zaliger…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

CARDAN1964
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 dec 2023 00:17

Neen de vraag is gesteld aan de erfgenamen, mijn 2 zonen, de broer van mijn man en mijn schoonmoeder. Zij hebben toen meteen hun deel van de grootvader geërfd. Dat maakt het voor mij moeilijk, zij claimt geld dat door haar man en haar is gegeven, maar de erfgenamen hebben reeds het deel van haar man (de vader en grootvader) gekregen. Moet ik dan de helft aan haar betalen en de andere helft aan de andere erfgenamen?

Sirkii
Berichten: 5425

#7 , 04 dec 2023 12:24

Die lening van haar aan u is geen schuld doch een deel roerend bezit van haar dat in de successieaangiftes had moeten opgenomen worden als roerend bezit. De eisers zullen wel moeten kunnen bewijzen dat er nog een deel van de lening openstaat. Je kan natuurlijk minnelijk schikken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”