Boedelbeschrijving nalatenschap

Priscillam
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Boedelbeschrijving nalatenschap

#1 , 22 nov 2023 15:22

Het gaat over de boedelbeschrijving nalatenschap van een partner die koos voor suicide. Uit zijn vorige relatie had hij 2 kinderen die dus zijn wettelijke erfgenamen zijn, waarvoor de moeder van de kinderen nu plots een boedelbeschrijving nalatenschap aanvraagt.
Ik had met deze persoon een huurwoning samen, maar verder waren we niet gehuwd, dus enkel feitelijk samenwonend.

Ongeveer 3 weken na zijn overlijden heb ik al zijn goederen en eigendom uitgewisseld met de moeder van de kinderen, waarvan ook bewijs is dat deze transactie heeft plaatsgevonden.

Maar nu krijg ik dus plots deze aangetekende brief binnen, waarvan ze mij een verplichte aanwezigheid eisen (terwijl ik die dag moet werken als zelfstandig verpleegkundige en vervanging zoeken zo kortdags een onbegonnen werk is anno 2023). En ze eisen ook dat ik 350 EUR betaal voor de kosten van de akte.

Mijn vraag is eigenlijk of dit wel klopt? Naar wat ik zelf vind op internet moet ik niet verplicht aanwezig zijn, noch 350 EUR betalen voor de kosten van de akte.

Kan iemand mij hier de juiste info rond geven?

Evi (Odos)
Berichten: 359
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 23 nov 2023 22:24

De boedelbeschrijving is waarschijnlijk niet op vraag van de moeder. Ik begrijp dat de kinderen nog minderjarig zijn? Dan is het meestal een voorwaarde van de vrederechter opdat de nalatenschap mag aanvaard worden. Dit om de minderjarigen te beschermen en te zorgen dat zij niet meer schulden dan bezittingen erven.
Het lijkt me logisch dat de bewoner thuis is wanneer de notaris in huis komt rondlopen om alles te noteren.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Priscillam
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2023 14:50

Uit wat ik begrijp is er een schuldeiser (zijn scheidingsadvocaat) en is er daarom een boedelbeschrijving nalatenschap nodig.
Voor de rest gaat er een grote som geld naar zijn kinderen, en heeft de moeder van de kinderen het huis verkocht met een overblijvende winst van ongeveer 35.000,00 EUR.

Aangezien ik feitelijk gezien mezelf ook als schuldeiser kan opgeven en dit ook ga doen (onderhandse overeenkomst voor een krediet en alle boetes iv.m. de huurwoning die op naam van beiden staan), ga ik er van uit dat zijn advocate mij met rust gaat laten. Zijn ex-vrouw eist dat ik de helft van huurwaarborg laat noteren, maar aangezien ik deze nooit heb teruggekregen, maar 1.500 EUR bovenop heb mogen betalen, weiger ik dit. Hier heb ik wel de nodige bewijzen van aangezien dit werd uitgesproken op het vredegerecht.

Nu blijft echter de resterende vraag: hoe komt het dat ik zou moeten opdraaien voor de kost van de akte (350 EUR)?

Reclame

bullgod
Berichten: 327
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2023 12:53

uw uiteenzetting is moeilijk te volgen.

tenzij uw partner een andersluidend testament had, bent u geen erfgenaam.
wat zijn kinderen erven, is niet relevant voor uzelf.

aangezien u zich opstelt als schuldeiser van uw overleden partner, lijkt de aangekondigde boedelbeschrijving mij een goede zaak voor u. het is voor u de gelegenheid om zijn schulden (aan u) kenbaar te maken aan de notaris.

naar mijn aanvoelen dienen de erfgenamen de kosten van de boedelbeschrijving te dragen en u bent geen erfgenaam.

van wie kreeg u een aangetekende brief?
normaal gezien zoekt een notariskantoor naar een tijdstip dat alle betrokkenen past.
vindt de boedelbeschrijving plaats in het sterfhuis van uw partner?
hoe zou dat kunnen gebeuren in het huis waar u woont, zonder dat u aanwezig zou zijn?

zijn scheidingsadvocate gaat u met rust laten, want u bent geen erfgenaam.

tenzij de moeder van zijn kinderen aangesteld werd als bewindvoerder van die kinderen, heeft zij m.i. het recht niet om zijn goederen in ontvangst te nemen, noch om eisen te stellen aangaande een huurwaarborg.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

bullgod
Berichten: 327
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2023 13:13

@ Evi:

indien de moeder haar kinderen in deze op één of andere manier rechtsgeldig vertegenwoordigt, is een aanvaarding nalatenschap onder voorbehoud van boedelbeschrijving niet meer mogelijk, denk ik.

de moeder heeft reeds de goederen van haar ex (die zich in de huurwoning bevonden) in ontvangst genomen uit handen van TS.

de details van die overhandiging zullen opgenomen worden in de boedelbeschrijving.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

bullgod
Berichten: 327
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 dec 2023 13:40

eveneens zou de moeder het huis van haar ex reeds verkocht hebben???
dat kan toch maar ná de aanvaarding nalatenschap?

dan zou het een boedelbeschrijving betreffen in het kader vd verdeling vd nalatenschap?

wanneer is de partner overleden? bij nader inzien woont TS precies ook niet meer in de huurwoning/sterfhuis?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

eylis
Berichten: 8847

#7 , 18 dec 2023 14:30

Ik vat even alle gegevens samen, want niet alles is even duidelijk:
- Poster had met de overleden persoon een relatie en bewoonden een huurhuis.
- poster heeft die huurwoning al verlaten, huur opgezegd, de waarborg niet teruggekregen én 1500 extra kosten bij de huuropzeg betaald.
- poster heeft alle persoonlijke spullen van de overledenen reeds overgedragen aan de moeder van de erfgenamen.
- poster heeft verschillende kosten gemaakt in het kader van de gezamenlijke huur van de woning.
- er was ook een eigen woning van de overledene en zijn ex-vrouw samen. Dat heeft de ex-vrouw verkocht.

Als deze gegevens kloppen, dan denk ik dat poster de akte niet moet financieren. Ook niet aanwezig zijn bij de opstelling er van (zij is géén erfgenaam) . Zij is wel schuldeiser van een aantal facturen. Ik vermoed dat het voldoende is dat ze deze oplijst en er de kopijen bijvoegt en deze bundel overmaakt aan de notaris.

bullgod
Berichten: 327
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 dec 2023 14:52

dan nog blijft toch de vraag door wie, waarom en in welke hoedanigheid TS gesommeerd wordt te verschijnen in een akte boedelbeschrijving?

meerdere elementen in de samenvatting impliceren dat de nalatenschap reeds aanvaard werd.

reeds een verdeling tussen minderjarige kinderen lijkt mij onwaarschijnlijk.

mogelijks heeft de scheidingsadvocate aangegeven nog geld te moeten ontvangen van de overledene (nu zijn erfgenamen). is daarom een boedelbeschrijving nodig?

de erfgenamen kunnen toch bezwaarlijk stellen dat er geen middelen in de nalatenschap zitten als er een (half) huis verkocht werd?

en wat heeft TS hier mee te maken? wordt TS beticht bezittingen vd overledene te hebben verduisterd?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”