Inhaligheid VLABEL bij erfbelasting

leoke
Topic Starter
Berichten: 17

Inhaligheid VLABEL bij erfbelasting

#1 , 19 nov 2023 10:19

Mijn vrouw erfde vorig jaar van een overleden neef - kinderloos en ouderloos. Vlabel past het erfrechttarief van 55% toe alvorens de activa te verdelen over de erfgenamen. Dat is heel wat voordeliger voor VLABEL dan eerst te verdelen en dan de tarieven toe te passen (dit noem ik een 1e diefstal).
Voor het onroerend goed raadt de notaris ons een erkend schatter aan (op de lijst van VLABEL). Voordeel van de erkend schatter is bij een latere meerwaarde van het onroeren goed moet er niet bijbetaald worden......tot daar de theorie en dit is buiten VLABEL gerekend. De schatting was 170K€ voor een klein verkrot huisje. De erfgenamen hadden geluk want er waren 2 gegadigden die tegen elkaar opboden en het resultaat was dat de woning verkocht werd voor 260k€ - zmaar eventjes 90k€ meer dan de schatting. Vlabel gaat over tot een zgn "tekortschatting" en eist bijkomende successierechten en verwerpt het verslag van hun erkende landmeter wegens niet voldoen aan kwaliteitseisen. In hun schrijven vermelden zijn een niet bestaand artikel van de VCF. Na lang zoeken het echte artikel teruggevonden: waarschijnlijk heeft vlabel in zijn inhaligheid en hevigheid om 50k€ bij alle erfgenamen te rapen wat fouten gemaakt.
Wij gaan niet akkoord en dienen bezwaar in: aanslag gebaseerd op een niet wettig artikel. Bij beslissing van het bezwaar wordt doodleuk beweerd dat de aanslag niet gevestigd is op dat artikel maar op anderen artikelen - er volgt een opsomming van 5 artikelen, waarbij ik er weer 2 niet kan terugvinden. Weer inhaligheid en broddelwerk om de argumenten van de burger van tafel te kunnen vegen - op de beslissing van het bezwaar staat tot onze grote verbazing een foute naam van de overledene - weer dus broddelwerk.
Denkt U dat wij kans maken bij de rechtbank om deze tekortschatting te kunnen laten vernietigen ? Gebaseerd op het principe van rechtsonzekerheid (VLABEL verwerpt naar believen schattingsverslagen - terwijl ze evengoed de slechte schatter uit hun erkenningslijst kunnen halen (zie SP21070 van VLABEL).
Kunnen wij ons ook baseren op de nonchalance: de burger wordt doodgeslagen door niet bestaande artikelen uit de VCF (Vlaamse codex fiscaliteit)
Ik kan artikelen 3.3.0.0.1 en 3.0.0.3 nergens terugvinden
Graag jullie visie hierop

LeenW
Berichten: 12886

#2 , 19 nov 2023 10:50

Inhoudelijk geef ik Vlabel gelijk, als de prijs met meer dan 50% toeneemt, zit de schatter er gewoon naast.

Bij de rechtbank gaat Vlabel natuurlijk zijn juristen inschakelen om de juiste artikels recht te zetten, en dan kan het twee kanten uit.

jef007
Berichten: 1687

#3 , 19 nov 2023 11:37

ergens heeft TS toch wel een punt.

de prijs van het huis is wat de zot ervoor geeft.

en als er 2 zotten tegen elkaar opbieden, dan verhoogt de prijs ( maar enkel voor deze 2 zotten)

Reclame

Sirkii
Berichten: 5437

#4 , 19 nov 2023 11:46

Bij erfenissen in rechte lijn wordt inderdaad eerst verdeeld en dan elkeen belast.

Bij erfenissen in de zijlijn is het anders: (hoge) belasting op de totaalsom en wat overblijft wordt verdeeld.

Ik begrijp voorts dat bij verkoop binnen de x jaar op de meerwaarde successie te betalen is ;-(

Inazuma
Berichten: 9802
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 nov 2023 19:11

Ik begrijp voorts dat bij verkoop binnen de x jaar op de meerwaarde successie te betalen is ;-(
De schatting door een VlaBel erkend schatter zou wel bindend moeten zijn ... zowel voor de erfgenamen als VlaBel

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 nov 2023 22:15

Kan u een kopie uit de beslissing waarin de artikels staan vermeld waarnaar verwezen wordt hier publiceren?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 21 nov 2023 18:53

Een schatting door een erkende schatter is bindend voor Vlabel wat betreft de aangifte. Zij mogen die schatting dus niet betwisten. Wat soms wel gebeurt bij eigen schatting. Alhoewel, dat heb ik nog nooit meegemaakt dat een waardering is betwist. Dat belet evenwel niet dat, als bij verkoop binnen de twee jaar, de prijs hoger is dan de aangifte, Vlabel kan (en zal) overgaan tot navordering van erfbelasting. Het één sluit het ander niet uit. Maw. een schatting van een erkend schatter is geen excuus om een veel hogere verkoop onbelast te laten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mbbs1024
Berichten: 478

#8 , 28 nov 2023 23:40

Ik heb onlangs voor de aangifte van een erfenis, met Vlabel gebeld, en daar wist men me toch te zeggen dat als een onroerend goed geschat werd door hen zelf, of door een door hen erkend schatter, er geen naheffingen kunnen volgen, als achteraf het goed voor een hogere prijs zou verkocht worden.

Op de Vlabel site https://advies-nalatenschap.be/blog/aan ... d/?lid=271
2/ Schatting door een erkende expert-schatter: de tweede mogelijkheid is dat u het onroerend goed laat schatten door een expert-schatter die voorkomt op een lijst van erkende expert-schatters (artikel 3.3.1.0.9/1 VCF). Deze schatting kost ongeveer 450 euro, maar geeft u wel zekerheid aangezien de Vlaamse belastingdienst de schatting zal aanvaarden, op voorwaarde dat de expert-schatter een aantal formele regels en een aantal kwaliteitsvereisten heeft gerespecteerd, en dat het verslag bij de aangifte nalatenschap wordt gevoegd. Ook bij een latere verkoop met meerwaarde, loopt u geen enkel risico: de waardering van de schatter blijft bindend voor de belastingdienst.

Nu lees ik in de vraag dat Vlabel aanvoert dat de schatting niet volgens de formele regels en kwaliteitsvereisten zou gehandeld hebben.
Kan je dan niet eisen dat ze je laten weten aan welke regels het schattingsverslag niet voldoet ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”