schenkingen tijdens leven

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

schenkingen tijdens leven

#1 , 02 nov 2023 20:59

Beste,

Indien moeder of schoonvader aan één van de kinderen geld geeft tijdens haar / zijn leven kunnen broers of zussen dat geld dan terug vragen na overlijden van moeder? Indien ja verjaard dit en na hoeveel jaar ?
Dank U !

basejumper
Berichten: 4653
Locatie: Diest

#2 , 02 nov 2023 23:19

Beste

Wat is uw belang? Moeder of schoonvader? U bent geen erfgenaam…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2023 08:42

moeder en /of schoonvader. Jawel ik ben wel degelijk erfgename

Reclame

basejumper
Berichten: 4653
Locatie: Diest

#4 , 03 nov 2023 09:07

Beste

Je bent geen erfgenaam van je schoonvader tenzij bij testament.
De nieuwe wetgeving beperkt het réservataire erfdeel tot de helft van het vermogen. De erflater kan dus vrij beslissen over de helft van het vermogen. In regel worden schenkingen bekeken als voorschot op erfenis en is er het principe van de ‘fictieve massa’. Bij overlijden wordt de nalatenschap berekend op basis van de optelsom van wat er op dat ogenblik is en van hetgeen al werd weggeschonken bij leven. Dan wordt berekend wat iedereen nog moet krijgen onder aftrek van wat al geschonken werd. Uitgangspunt is dus dat iedereen in principe hetzelfde krijgt tenzij uitdrukkelijk buiten erfenis geschonken. Er is ook het principe van inkorting. Stel erflater schenkt 400000 aan 1 kind en bij overlijden erflater is er nog 200000. Er zijn 3 kinderen. Het réservataire deel is 300000. De begunstigde van de schenking zal dan 100000 terug moeten betalen aan de erfenis als compensatie van wat teveel werd geschonken.
Antwoord op uw vraag : ja dat kan maar zal afhangen van effectieve bedragen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 nov 2023 09:21

Mijn oprechte dank om te antwoorden maar ik geloof dat mijn vraag niet duidelijk is !

Ik probeer mij te verduidelijken.
Indien mijn schoonvader bv 10 jaar geleden geld heeft gegeven aan één van de kinderen van het gezin kan een ander kind dan eisen dat dit in de erfenis komt ? en dit in de vereffening en de verdeling wordt opgenomen ?

Indien mijn moeder 15 jaar geleden geld heeft gegeven aan één van de kinderen kan dan een ander kind dan eisen dat dit geld wordt opgenomen in de erfenis en in de vereffening en verdeling wordt opgenomen ?

Iemand zei me dat er verjaringstermijnen zijn ! Is dit correct en over hoeveel jaren spreken we dan ?
Mijn oprechte dank om te antwoorden !

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 nov 2023 09:45

En dan ook nog . Kunnen de kinderen van mijn schoonvader het geld terug eisen dat schoonvader aan één van de kinderen van mijn moeder heeft gegeven ?

iota
Berichten: 830

#7 , 03 nov 2023 09:48

Er zijn geen verjaringstermijnen, dus de uitleg van Basejumper geldt. Tenzij de erflater uitdrukkelijk heeft bepaald dat de schenking buiten erfdeel was, moet ze bij de verdeling worden ingebracht. Sinds een aantal jaren worden die schenkingen ook geïndexeerd. Tenzij het om een schenking van voor die nieuwe wetgeving gaat en de erflater tijdig heeft aangegeven dat hij voor het oude systeem ( zonder indexering) kiest.

Thomas_A
Berichten: 2383
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 nov 2023 09:51

U heeft hier toch al een topic over gehad in 2021? Waarom daar niet in verder gaan?

Het is voor iedereen duidelijker als u gewoon de situatie schetst met concrete familiebanden, bedragen en jaartallen in plaats van steeds indien… en als… .

iota
Berichten: 830

#9 , 03 nov 2023 09:57

Uw familiesituatie begrijp ik niet helemaal. Maar zoals gezegd, schoonkinderen zijn geen erfgenamen en moeten dus ook niets inbrengen in de verdeling van de erfenis. Als er te veel is weggeschonken, kunnen de erfgenamen wel terugvorderen.

iota
Berichten: 830

#10 , 03 nov 2023 10:00

Hier geldt dat wel een verjaringstermijn.

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 nov 2023 10:02

kan U mij zeggen hoeveel deze verjaringstermijn is aub

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 03 nov 2023 10:15

Om de fictieve massa te bepalen , di. de basis waarop de verdeling van de erfenis gebeurt, worden alle schenkingen meegeteld , wanneer die ook gebeurd zouden zijn. Zonder verjaring dus!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 nov 2023 13:33

Dank aan allen die de moeite hebben genomen mij te antwoorden

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”