Vruchtgebruik

Biker13
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik

#1 , 24 okt 2023 13:25

Mag een moeder die bij overlijden echtgenoot “langst leeft al” heeft en daardoor alleen beslist wat er met de tweede eigendom gebeurd het vruchtgebruik geven aan 1 van de zes kinderen die reeds 30 jaar in deze woning woont?
Daar zijn de andere kinderen niet mee akkoord daar zij weigert de huur van amper 250€ te betalen die afgesproken was en daardoor al een heel groot voordeel heeft gekregen op de andere 5 gedurende deze 30 jaar.
Vader was daar helemaal niet mee akkoord en is daarom reeds naar het vredegerecht geweest.Helaas is vader overleden en verstaat onze zus de kunst om ons moeder te manipuleren en medelijden op te wekken voor de verkeerde keuzes die zij jammer genoeg ondanks waarschuwingen zelf heeft gemaakt.
Graag jullie raad.

iota
Berichten: 830

#2 , 24 okt 2023 13:44

Ik neem even aan dat jullie allemaal kinderen van dezelfde ouders zijn.
Als die tweede woning volledig gemeenschappelijk bezit was van jullie ouders, mag moeder daarmee doen wat ze wil, ook één kind er gratis laten wonen.
Als die tweede woning enkel eigendom was van vader, valt ze buiten het verblijfsbeding en hebben jullie wel geërfd en dus zeggenschap.
Als de tweede woning eigendom was van vader, maar in het gemeenschappelijk vermogen is ingebracht, erven de gemeenschappelijke kinderen bij zijn overlijden de helft.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 24 okt 2023 14:49

Ja, moeder kan dat doen. Indien de waarde van VG binnen 50 percent blijft van totale bezit.
Ik verwonder mij meer dat de formule 'langst leeft, al heeft' hier werd toegepast. Is toch niet meer van de tijd. Dat gaat duur worden als moeder overlijdt: veel erfbelasting.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Biker13
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 okt 2023 15:17

Idd wij zijn kinderen van dezelfde vader,als ons moeder overlijd loopt dit vruchtgebruik door zolang onze zus leeft?

Biker13
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 okt 2023 09:55

@Wanton,dit huwelijkscontract werd opgesteld in 1969 bij het bouwen van hun nieuwe woning,kort voor ons vader was overleden wou ma dat nog aanpassen maar omdat vader dement was kon dat blijkbaar niet meer

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 25 okt 2023 13:39

Moeder moet dit wel in een testament hebben gezet
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas_A
Berichten: 2389
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 okt 2023 06:08

Moeder moet dit wel in een testament hebben gezet
Moeder is toch nog niet dood. Het maakt niet uit wat in haar testament staat. Kan nog perfect wijzigen.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 26 okt 2023 12:59

@Thomas : als men wil dat een kind het VG krijgt, is dat enkel mogelijk door een bepaling in een testament. Is er dat niet dan gaat het VG mee verdeeld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5946
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 26 okt 2023 13:46

"Mag een moeder die bij overlijden echtgenoot “langst leeft al” heeft en daardoor alleen beslist wat er met de tweede eigendom gebeurd het vruchtgebruik geven aan 1 van de zes kinderen die reeds 30 jaar in deze woning woont?"
Indien de moeder tijdens haar leven aan een kind het vruchtgebruik van de woning heeft "gegeven" -dus met notariële schenking-- dan behoudt dat kind dat vruchtgebruik tot zijn of haar overlijden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”