Begrafeniskosten van de erfenis

LienV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Begrafeniskosten van de erfenis

#1 , 24 okt 2023 13:17

Mijn broer is plots overleden. Hij had 2 minderjarige dochters in co-ouderschap die omwille van allerlei problematiek bij hun moeder verblijven.
De band tussen onze familie en de moeder van de kinderen is zeer slecht.
Mijn vader heeft haar opgebeld om het overlijden te melden, en zij heeft hem mondeling de opdracht gegeven de begrafenis te regelen, wat we in overleg met zijn dochters hebben gedaan.
Het conflict escaleert nu zodanig dat de moeder van de kinderen (hun voogd en dus belangenverdediger in deze) erop aanstuurt dat de factuur van de begrafenis door ons betaald zal moeten worden, want dat ze deze zal weigeren te laten betalen van de erfenis (het lijkt erop dat er voldoende middelen zijn hiervoor).
Kan ze dit zomaar? Ik las hier elders al dat bv de koffietafel niet per se onder de bevoorrechte schulden valt, maar kan ze ook de volledige factuur op ons laten verhalen?

iota
Berichten: 830

#2 , 24 okt 2023 14:07

De begrafenisondernemer zal de factuur van de begrafenis sturen naar degene die de begrafenis heeft besteld.
Maar deze valt ten laste van de erfenis, voor zo ver er voldoende beschikbaar is. Dat kan de ex van uw broer niet tegenhouden. Het bedrag wordt ook van de activa afgetrokken voor de erfbelasting.
Er kan wel betwisting zijn indien er buitensporigheden besteld zijn - afgewogen aan de status/levensstijl van de overledene.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”