erfenis

58meulen54
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis

#1 , 12 okt 2023 16:24

goede middag
mijn moeder is onlangs overleden (19/06/2023) mijn vader is overleden (05/04/2009) mijn wettelijk erfdeel van vader wil ik nu opeisen de bank wil beweren dat het weg hoe kan dat en ik ben nooit verwitticht

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 12 okt 2023 16:44

Gaat het enkel om roerende goederen (bvb geld, beleggingen , verzekeringen ) ?

Welk huwelijkscontract hadden uw ouders ?
Maar zelfs met "langst leeft erft al" is er nog steeds het reservataire deel voor de kinderen


Als er indertijd bij overlijden vader niet gezorgd is dat het kindsdeel uit de nalatenschap van uw vader op aparte nalatenschaps-rekeningen gezet is (waarvan uw moeder dan het vruchtgebruik heeft) , dan kan het gebeuren dat deze gelden door de langstlevende echtgenoot opgebruikt worden - bvb voor rusthuis of om pensioen aan te vullen.

Dit gebeurt zeer vaak
Ook al doen mensen zich hierbij ook erg vaak financieel 2x zeer:
Bij het 2de overlijden wordt er dan opnieuw erfbelasting betaald op de nalatenschap van de eerste overledene ... als er nog wat over is

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 okt 2023 19:52

Indien er geen huwelijkscontract was tussen uw ouders 'langst leeft, al heeft' heeft u bij het overlijden van vader de blote eigendom geërfd van zijn nalatenschap.
Als daar toen een onroerend goed bij was, was u sindsdien de (blote) eigenaar van een deel van die woning. Als er roerend goed was zoals gelden, banktegoeden, effecten , en uw deel is niet op uw naam gezet, is dat bij moeder gebleven. Die dat heeft kunnen gebruiken - of niet. Dat zit nu -zoals imazuma zegt - misschien in haar nalatenschap. Voor zover er iets van over is.

U had niet op het overlijden van uw moeder hoeven wachten om uw deel uit de nalatenschap van vader op te eisen. Voor geld en banktegoeden kan dat , voor een huis evenwel niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”