4 kinderen 1 wil vroegtijdig erfdeel

Angel Devil
Topic Starter

4 kinderen 1 wil vroegtijdig erfdeel

#1 , 04 jul 2009 08:00

Er zijn 4 kinderen, 1 wil een huis kopen en wil hiervoor zijn deel van het geld van de nog éénige levende ouder. Er is 250K cash ter beschikking en een huis. Hij wil 62,5 K. De 3 andere kinderen zijn hiermee akkoord. Hoe pak je zoiets het best aan. Het is de bedoeling dat het ééne kind dat zijn cash deel al heeft gekregen later niets meer krijgt van het roerende deel, wel nog van het huis. Kan dit met een handgift geregeld worden? Of is het beter met een schenking via de notaris? of zijn er nog andere manieren. Graag jullie hulp, alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 jul 2009 12:17

Het is idd. best zoiets te regelen via een notaris. Indien een kind het deel van de overleden ouder wil ten gelde maken -mits akkoord van de andere ouder-heeft hij eigenlijk maar recht op de blote eigendom , want het vruchtgebruik blijft bij de nog levende ouder. Er zijn echter andere afspraken mogelijk.
Er is deels een verdeling van de nalatenschap , voor het deel van de overleden ouder. Er kan een schenking gebeuren , via de notaris , van het deel van de overlevende ouder , dit als voorschot op de erfenis.

Kortom : regel dit via een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Angel Devil
Topic Starter

#3 , 04 jul 2009 15:34

Het zou niet gaan over het roerend goed, het huis blijft enkel eigendom van de vader. (de moeder is al 10 jaar geleden gestorven) het zou gaan om het cash geld dat de vader heeft. Hij zou dat gewoon willen geven, maar dat lijkt ons niet zo'n goed idee : dan kan dat kind, als de vader alsnog overlijd aanspraak maken op de erfenis. Dat willen we vermijden. Op hoeveel heeft hij recht? Er is dus 250 000 cash + een huis van +/- 200 000. Heb je enig idee hoe je dit moet regelen?

Reclame

wanton

#4 , 04 jul 2009 17:26

Ik blijf ervan overtuigd dat eerst en vooral dient overgegaan te worden tot de verdeling van de nalatenschap van moeder. Wat is er toen gebeurd? Is alles naar vader gegaan , volgens het huwelijkscontract of is er gewoon niets verdeeld?

Elk kind heeft recht op 1/4. Indien vader het deel van één der kinderen wil uitdelen of schenken als voorschot op erfenis kan dat.

Ook dit : vraag uw notaris juiste stand van zaken. De behandeling van de nalatenschap bij het overlijden van moeder kan één en ander beïnvloed hebben. Regel evenwel alles via de notaris.
Toet-anch-Amon

Angel Devil
Topic Starter

#5 , 05 jul 2009 09:36

Wanton, heel hartelijk bedankt voor uw antwoord.
We hebben er nog eens over nagedacht, wat vindt U van de volgende oplossing : de 3 kinderen en de nog levende vader, geven het 4de kind een lening, deze lening wordt op papier geregeld tussen al de betrokkenen. Als de vader overlijdt, wordt er met deze lening rekening gehouden. Het kind dat de lening krijgt gaat dan dat stuk minder krijgen. We beseffen wel dat deze lening renteloos is maar daar hebben de 3 anderen op zich geen problemen mee. Het voordeel is dan wel dat de 4 kinderen hetzelfde bedrag erven. Wat zijn de concequenties hiervan. Hoe kan je dit het best regelen.

wanton

#6 , 05 jul 2009 11:22

Dat is een tussenoplosing als je wil , maar perfect mogelijk. Er wordt een lening toegestaan , die ahw. terugbetaalbaar is op het moment van de erfenis. In principe moet die dan wel toegevoegd woren aan de nalatenschap , als vordering van de nalatenschap op uw broer.

Groeten.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”