moeder onterven via levensverzekering

romy16
Topic Starter

moeder onterven via levensverzekering

#1 , 03 jul 2009 08:51

mijn had een levensverzekring met als begunstigde mijn moeder, echter een ander half jaar terug leerde hij een vrouw kennen een een kleine twee weken later heeft hij haar als begunstigde vernoemd, nu echter is mijn broer plots komen teoverlijden, wat al erg genoeg is, maar de familei als zowel zijn vriendn konden niets anders doen dan praten over gle, wat hij haar financieel had echter gelaten, hij was nog geen 10 minuten overlden, mijn moeder hebben ze met het regelene van de begrafenis voledig buiten gesloten, ook de begrafenis ondernemer ging aan mijn moeder voorbij.
Mijn broer had geen testament en hij en zij vriendin hadden niets geregeld, ze woonde zeg maar feitelijk samen, waar heeft mijn moeder recht op, en gata nu inderdaad de voledige levensverzekring richting vriendin of kan mijn moeder hier aanspraak op maken, zelfs de urn van mijn broer staat daar thuis.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chrisd

#2 , 04 jul 2009 08:23

mijn broer? had een levensverzekring met als begunstigde mijn moeder, echter een ander half jaar terug leerde hij een vrouw kennen een een kleine twee weken later heeft hij haar als begunstigde vernoemd, nu echter is mijn broer plots komen teoverlijden, wat al erg genoeg is, maar de familei als zowel zijn vriendn konden niets anders doen dan praten over gle, wat hij haar financieel had echter gelaten, hij was nog geen 10 minuten overlden, mijn moeder hebben ze met het regelene van de begrafenis voledig buiten gesloten, ook de begrafenis ondernemer ging aan mijn moeder voorbij.
Mijn broer had geen testament en hij en zij vriendin hadden niets geregeld, ze woonde zeg maar feitelijk samen, waar heeft mijn moeder recht op, en gata nu inderdaad de voledige levensverzekring richting vriendin of kan mijn moeder hier aanspraak op maken, zelfs de urn van mijn broer staat daar thuis.
M.i. maakt de uitkering van de levensverzekering geen onderdeel uit van de nalatenschap; die gaat immers gewoon naar de begunstigde.

Rebel-with-a-cause

#3 , 04 jul 2009 08:54

De begunstigde van een levensverzekering is inderdaad iets totaal anders dan de erfgenamen.
Als er geen testament is, dan telt de wettelijke bepalingen.

Reclame

romy16
Topic Starter

#4 , 04 jul 2009 09:12

nee er is geen testament, het probleem is echter, dat al zijn spullen in hun huis wat ze samen huurde staan en liggen, ze wil niets af staan, ook de auto van mijn broer, de verzekring darvan heeft ze al op haar naam gezet,
De levensverzekring daar staat zij op als begunstigde, maar nu las ik dat erfgename er niet meer uit onterfd kunnen worden, maar waar heb je dan recht op.
Toen mijn broer de levensverzekering afsloot stond mijn moeder als begunstigde, en drie dagen nadat hij haar ontmoeten hefet hij hem op haar naam gezet, let wel mijn broer heeft ernstig pyschise klachten gehad tot zijn dood.

j.demoor

#5 , 04 jul 2009 11:15

“Art.121.De begunstigde heeft door het enkele feit van zijn aanwijzing recht op de verzekeringsprestaties. Dat recht wordt onherroepelijk door de aanvaarding van de begunstiging...Art.124.In geval van overlijden van de verzekeringnemer zijn de premies die hij heeft betaald, niet aan inbreng of inkorting onderworpen, behalve voor zover het betaalde kennelijk buiten verhouding staat tot zijn vermogenstoestand, in welk geval de inbreng of de inkorting het bedrag van de opeisbare prestaties niet mag overschrijden.”...”(Wet Landverzekeringsovereenkomst 25 juni 1992).

“Artikel 124 van de wet van 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in zoverre het ertoe leidt dat, in geval van een spaarverrichting door de erflater in de vorm van een gemengde levensverzekering, de reserve niet kan worden aangevoerd ten aanzien van het kapitaal.”(Grondwettelijk Hof 96/2008,26 juni 2008;DU MONGH,J.,Levensverzekering en erfrecht na het arrest van het Grondwettelijk Hof van 26 juni 2008,R.W.2008-09,1242-1254).

Ik ga ervan uit dat uw broer geen kinderen had.

“Art.915.De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in één lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Uw ouder(s) kunnen dus eventueel inkorting vorderen.

Zie verder art.748 en 749 B.W.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#6 , 04 jul 2009 12:23

Het komt er eigenlijk op neer dat men niemand meer kan onterven op basis van een beleggingsverzekering van het type tak-21 of tak-23. Die komt in aanmerking voor inkorting , dwz. dat de kinderen of andere erfgenamen beroep kunnen doen op hun rechtmatig deel.
Een verzekering van het klassieke type is wel nog voor de begunstigde en onbereikbaar voor de andere efgenamen.
Volgens mij heeft die vriendin nergens recht op ( tenzij bij een klassieke levensverzekering). Moeder krijgt 1/4 , de rest is voor broers en zussen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

romy16
Topic Starter

#7 , 04 jul 2009 13:32

om wat voor verzekring het gaat weet ik niet precies, Kbc zegt gewoon weg hij gata naar de begunstige en daarmee uit, u moeder broer of u heben nergens recht op,het is allemaal zo ingewikkeld, daarbij mijn broer had inderdaad geen kinderen en ook niets met zijn vriendin geregeld,zij woonde zeg maar feitelijk samen.
wat houd inkorting precies in?

wanton

#8 , 04 jul 2009 17:37

Natuurlijk zal de bank uitbetalen aan de begunstigde , met de rest hebben zij geen zaken.

Het is aan de erfgenamen , nl. uw moeder en Uzelf om via een notaris en/of advocaat uw rechten te laten spelen.
Het bedrag dat de vriendin van uw broer gekregen heeft wordt dan misschien ingekort , dwz. zij moet alles dat zij onterecht zou hebben verkregen terugbetalen.
Als er niets op papier staat , kan dat alles zijn , ook zijn auto. Jullie betalen dan wel de nodige successierechten.

Ik baseer mij op het arrest van 26 juni 2008 van het Grondwettelijk Hof , dat zegt dat dergelijke verzekeringen in feite spaarproducten zijn.

Praat eens met een notaris , met deze concrete informatie , een eerste gesprek is gratis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

romy16
Topic Starter

#9 , 04 jul 2009 18:50

bedankt voor het advies, zal eens een notaris gaan raadplegen, en kijken wat voor stappen we kunnen ondernemen.

Het gaat me erom dat zodar iemand overlijd je achter iemand zijn ware aard komt, heel erg als blijkt dat er geen liefde speelde maar het een geld kwestie is, voor mij mag zo iemand niks krijgen, als het ze daar om tedoen is, vind ik vreselijk, zou al het geld van de wereld inruilen mijn broer terug tekrijgen.
Gun het haar niet dat ze nu met de hard verdiende centen en spaarcenten van mijn broer verder gaat leven

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”