weigering van bank volmacht

stijnenjelle
Topic Starter

weigering van bank volmacht

#1 , 02 jul 2009 18:55

Ik woon al jaren in het buitenland. ongeveer 6 maanden geleden is mijn vader overleden en ik ben samen met mijn gezin naar de begrafenis geweest ondanks de al jaren zeer moeizame relatie met mijn ouders. Een paar weken geleden ontving ik van de bank van mijn ouders een formulier om mijn moeder volmacht te geven over het afwikkelen van de erfenis en om de bankkluis te openen. Gezien de gebrouilleerde verhoudingen en het feit dat ze al jaren tegen iedereen vertelt dat als zij het voro het zeggen heeft ik niets erf, maar alles naar mijn broer gaat, wil ik deze volmacht niet geven.
Vraag is nu: kan zij alsnog zonder mijn toestemming de bankkluis openen en de erfenis afhandelen? Als zij dat niet kan, wat gebeurt er dan? Ik neem aan dat zij zonder mijn volmacht alles met mij zal moeten overleggen en slechts in mijn aanwezigheid de kluis kan openen? klopt dit? Of zijn er andere manieren om zonder mijn volmacht/medeweten toch over te gaan tot openen van de kluis en afhandelen van de erfenis?
Graag advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 jul 2009 20:30

Om een kluis te openen , na overlijden , of om de tegoeden vrij te geven is het akkoord nodig van alle erfgenamen , en daar ben je bij. Uw moeder kan dat niet alleen , of zonder uw handtekening doen.
Zij kan er ook niets aan doen dat je erft , daar zorgt de wet voor.
Als je vader geen testament gemaakt heeft , krijg jij 1/2 van zijn nalatenschap. Die bevat waarschijnlijk de helft van de woning plus de helft van de spaartegoeden en/of effecten. Weliswaar in blote eigendom , want uw moeder verkrijgt het vruchtgebruik. Voor de roerende goederen als geld en effecten moet je vragen dat uw deel op uw naam geplaatst wordt , met interestbetaling aan uw moeder. Ieder bank kan dat regelen.
Bijkomend probleem in jullie geval is het feit dat U in het buitenland verblijft. De Registratie geeft pas haar fiat voor vrijgave van de tegoeden , na betaling van de successierechten of aflevering van een waarborg voor uw deel in de successierechten.

Teken de volmacht maar volg de zaak van dichtbij, misschien zelfs een eigen notaris aanspreken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#3 , 02 jul 2009 22:01

Teken de volmacht maar volg de zaak van dichtbij, misschien zelfs een eigen notaris aanspreken.
Dit is inderdaad de beste raad die je gegeven wordt. Sta op je strepen! Indien je een notaris onder de arm neemt, dan heb je altijd een voorsprong op je moeder. Het zou nog beter zijn indien je moeder ook een notaris zou aanstellen om tot een vereffening-verdeling te komen.
Zorg ervoor dat je zo veel mogelijk aanwezig bent bij het deblokkeren van rekeningen én het openen van de kluis. Vraag eventueel aan je notaris om in het bijzijn van hem de kluis te openen.

Sterkte!

Reclame

stijnenjelle
Topic Starter

#4 , 03 jul 2009 18:22

oei, ben dus een beetje te snel geweest en niet gewacht op jullie antwoord. Ik heb dus het formulier voor de volmacht ongetkend retour gestuurd. Ik woon dus zlf al meer dan 20 jaar in Nederland en daar geldt dan dat ze slechts in mijn aanwezigheid de kluis kan openen en slechts verrichtingen kan doen met mijn handtekening.

Wat betekent dat precies: dat mijn deel op mijn naam wordt gezet nu al? maar met betaling van rente aan mijn moeder? Dat kan door een notars worden geregeld?

Een notaris vanuit het buitenland inschakelen is ook niet van zelfsprekend. ik ken er geen en wie is goed en betrouwbaar?

wanton

#5 , 04 jul 2009 12:06

Misschien zonder volmacht werken , dat kan ook. Maar dan moet je steeds aanwezig zijn in de bank om samen met je moeder alles te regelen : openen van de kluis , vrijgave van de tegoeden. Lijfelijke aanwezigheid is dan wel nodig , indien U geen volmacht geeft , om wat voor reden dan ook.

Vermits U in het buitenland verblijft als erfgenaam , kunnen de tegoeden toch niet vrijgegeven worden vooraleer de successierechten betaald zijn. Dat is een maatregel van de Registratie in zo'n geval. Zij hebben geen verhaal tegen erfgenamen in het buitenland , als de tegoeden reeds verdeeld zijn. De andere mogelijkheid is dat uw moeder (??) zich borg stelt voor uw successierechten.

Misschien toch maar een notaris inschakelen!!?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

stijnenjelle
Topic Starter

#6 , 04 jul 2009 18:42

Beste Wanton,

bedankt voor je hulp! tja, ik denk dat er weinig anders op zit dan geen volmacht geven .. gezien het verleden en de onderlinge verhoudingen is er totaal geen vertrouwen.. mijn moeder is een "pinnige madam" die haar zin doordrijft hoe dan ook .. die al 20 jaar weigert met me te praten omdat ik met mijn leven niet gedaan heb zoals zij dat had gepland .. hoewel ik gelukkig ben, goeie baan, mooi eigen huis, een leuk gezin met 2 lieve kinderen .. tja . ..

Het feit dat ik dan elke keer aanwezig moet zijn is inderdaad een bezwaar .. je had het in je vorige berichtje dat nu al het erfdeel op mijn nama gezet kan worden? via de notaris .. misschien is dat wel de beste optie: nu alles vastleggen en dan een volmacht geven?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”