Ik ga proberen in het kort de situatie te schetsen:
Enkele jaren geleden is mijn grootvader gestorven, enkele weken daarna moest ik naar mijn grootmoeder komen om papieren van de notaris te tekenen. Ik viel uit de lucht maar ze zei me dat ze een testament hadden opgemaakt, waarin staat dat ik en mijn zus ieders 1/5 van ons vader zijn erfdeel krijgen omdat hij nooit naar ons omgekeken heeft.De papieren gingen over grootvaders erfenis waar grootmoeder zo wie zo het vruchtgebruik van had.Al de kinderen weten ook dat wij in het testament staan. In mijn zus haar echtscheidingspapieren staat ook duidelijk in dat ze erfgenaam is van al de gronden en het huis. Nu is een paar weken geleden mijn grootmoeder heel plots overleden. Wij weten natuurlijk niet zeker of we van haar ook gaan erven, maar we vermoeden dat wel. Dus mijn eerste vraag is komt het erfdeel van grootvader nu ook vrij? Ik heb stiekem contact gehad met de notaris alleen om te vragen of het overlijden al aangegeven is...en dat is dus niet het geval. Wel zijn ze achter onze rug het huis aan het leegmaken, alle kleren zijn al weg,papieren, en een van de dagen gaan ze de grote stukken wegdoen. Mag dit zomaar? Misschien staat er wel iets in het testament over sommige stukken. Ook was er cash geld in huis, maar dat kunnen we ook niet bewijzen. Nu willen ze de woning gaan afbreken, maar dat stond zeker in grootvader zijn testament dat wij daar een deel van krijgen, mogen ze dat zonder ons toestemming doen?
Wat zijn nu onze rechten wij staan in het testament van grootvader dat we ieders 1/5 van ons vader zijn erfdeel krijgen, en waarschijnlijk staat het zo ook bij grootmoeder? Ben bang dat ze veel weghalen onder onze neus!!
Hopend op een snelle reactie van jullie!
Alvast bedankt