Erfenis

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 07 sep 2023 18:59

hallo,

Wat gebeurt er als indien ik sterf (ik ben alleen en heb 1 dochter) en huur een appartementje.
Ik heb een vermogen van 80.000 euro en, kan zij dat meteen afhalen. Of is er een soort procedure?
Het zou zonde zijn als ze dat niet kan (er wordt me gezegd dat de bank meteen de rekening blokkeert).
Maar ze heeft toch recht op dat geld omdat ze enigste erfgename is?

Graag respons,
alvast mijn dank

Sirkii
Berichten: 5425

#2 , 07 sep 2023 19:29

Bank blokkeert die rekening onmiddelijk. Uw dochter moet naar registratie trekken om een attest van overlijden op te halen. Dit attest zal vermelden dat zij de enige erfgenaam is. Met dat attest geeft de bank de gelden vrij. Zo werkt dat nu eenmaal.

Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2023 19:36

En terecht. Stel dat u in onvrede bent met uw dochter en u een deel aan iemand anders wil nalaten.

De bank kan dat niet weten. Dan zou u het toch niet fijn vinden als uw dochter na uw overlijden al het geld kan laten verdwijnen?

Bij een simpele zaak hoeft dat niet heel lang te duren.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2023 21:49

Het gaat niet om een attest van overlijden maar over een Attest of akte van erfopvolging
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1815

#5 , 07 sep 2023 22:07

En de fiscus wordt oa door de banken ook automatisch verwittigd, want die willen ook graag een deel.

jefke007
Berichten: 1815

#6 , 07 sep 2023 22:07

En de fiscus wordt oa door de banken ook automatisch verwittigd, want die willen ook graag een deel.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”