Huis kopen van één van de drie kinderen. Gevolgen?

GertV
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huis kopen van één van de drie kinderen. Gevolgen?

#1 , 23 aug 2023 10:40

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag in verband met het kopen van het huis van één van de kinderen door de ouders.

Situatie:
Ouders (niet gescheiden), broer, zus en ikzelf (allen getrouwd).
Mijn ouders willen graag hun huis verkopen en elders gaan wonen. Denkend aan de (ouderdoms)toekomst en in een rustigere buurt.
Mijn broer heeft net een bouwgrond gekocht en heeft samen met mijn ouders een beslissing genomen dat zij het huis van mijn broer en zijn vrouw kopen. Dit is een voldongen feit waar mijn zus en ik voor geplaatst worden.
Zijn hier fiscale, financiële gevolgen aan die wij als hieraan ondervinden?
Mijn ouders en broer willen hier binnenkort over praten. Mijn broer wilt het gesprek zo kort mogelijk houden, mijn zus en ik willen daarentegen zo gesterkt en geïnformeerd mogelijk zijn om onze belangen te kunnen verdedigen. We hebben allebei het gevoel dat dit niet volledig koosjer verlopen is, dus willen we het zekere voor het onzekere nemen.

Gevolgen waaraan ik denk:
-Mijn broer gaat zich geen twee eigendommen veroorloven, dus gaat zijn huis zo snel mogelijk en voor een zo goed mogelijke prijs willen verkopen. Mijn ouders gaan dus een grote en eerlijke som op tafel leggen. Die som maakt deel van onze toekomstige erfenis? (Ik weet dat ik geen enkele aanspraak heb op de financiën van mijn ouders zolang ze in leven zijn, maar het heeft misschien wel een invloed op de later overblijvende som).
-Mijn ouders gaan hun huis moeten verkopen, mijn broer gaat niet meteen uit zijn huis kunnen: moet hij huurgeld betalen aan de ouders, want anders woont hij gratis? Waar gaan mijn ouders dan naartoe en tegen welke prijs? (De lening van mijn ouders is afgelopen, dus ze wonen zonder maandelijkse aflossing of huur.)
-Als mijn ouders het huis pas verkopen op het moment dat mijn broer in zijn nieuw huis kan: wie betaalt de taksen op het tweede verblijf van mijn ouders dan, want een tweede woning kost geld?
-Als mijn ouders het huis van mijn broer nu kopen, heeft het een bepaalde waarde. Als wij het moeten verkopen binnen (hopelijk) een lange tijd, is het huis van mijn broer misschien niet meer conform en halen we er niet uit wat we wel zouden hebben als mijn ouders een nieuwbouw zouden kopen? Wat mij niet zou interesseren als we het ouderlijk huis moeten verkopen bij overlijden, want dan is dat voor elk kind hetzelfde.
-In het huidige huis van mijn broer zit een grote schenking van de ouders van zijn vrouw. Die schenking is uiteraard geen eigendom van mijn broer, maar heeft wel een groot voordeel voor zijn huidige situatie? Niet eerlijk ten opzichte van ons?
-...

Ik heb het gevoel dat mijn broer er op alle vlakken meer voordeel uithaalt. Mijn ouders zijn heel hard van het principe "elk kind krijgt hetzelfde", maar op één of andere manier voelt dit geval zo niet aan.

Is dit paranoïde van mijn zus en mezelf of hebben we ergens een terechte bedenking? Ik probeer een afspraak te maken bij de notaris, maar daar kunnen we uiteraard niet de volgende dag terecht. Daarom probeer ik even hier mijn neus al op te steken over zaken waar we aan moeten denken.

Ik hoor het graag.

eylis
Berichten: 8842

#2 , 23 aug 2023 11:51

Wat uw ouders bij leven kopen of verkopen, is in feite uw bekommernis niet. Zelfs al souperen ze hun financiëen en eigendommen helemaal op, ook dat mag. Het is heel open dat uw ouders dit gaan bespreken met iedereen erbij, dan weet u wat er zal gebeuren. Bij de verkoopsgesprekken zal de notaris informatie geven waar de (ver)kopers rekening mee moeten houden om alles correct te laten verlopen. U bent geen betrokken partij, gezien het een transactie is tussen hen beiden.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2023 12:28

Ik denk dat u en mogelijk uw zus een verkeerd beeld hebben over de verplichtingen van uw ouders naar u toe bij leven.

Ik lees in uw betoog niks waar u juridisch gezien iets mee te maken heeft. Stel dat ze niet aan een marktconforme prijs zouden kopen valt er iets voor te zeggen, maar dan alleen na overlijden.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 23 aug 2023 12:38

"n het huidige huis van mijn broer zit een grote schenking van de ouders van zijn vrouw. Die schenking is uiteraard geen eigendom van mijn broer, maar heeft wel een groot voordeel voor zijn huidige situatie? Niet eerlijk ten opzichte van ons?"

Wat behelst u om dergelijke vraag te (durven) stellen?
U verwijt uw broer dat hij gehuwd is in een familie met geld, of?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 aug 2023 12:40

"n het huidige huis van mijn broer zit een grote schenking van de ouders van zijn vrouw. Die schenking is uiteraard geen eigendom van mijn broer, maar heeft wel een groot voordeel voor zijn huidige situatie? Niet eerlijk ten opzichte van ons?"

Wat behelst u om dergelijke vraag te (durven) stellen?
Ik snap niet goed waarom.

Wat is er oneerlijk aan dat de ene broer een rijkere partner heeft dan de andere?

GertV
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 aug 2023 16:48

Ik begrijp de emotionele lading in mijn bedenkingen en vragen, daarmee dat ik ze hier los, voordat ik me laat leiden daardoor in het effectieve gesprek met mijn broer en ouders. Ik vroeg me gewoon af of er ook iets juridisch, fiscaal aan vast hangt bij mijn bedenkingen, want andersom (als een kind het ouderlijk huis koopt), dacht ik dat het wel zo was.
Maar als dat niet zo is, dan is het wat het is en voelt het alleen wrang aan. Ik wou me alleen even informeren. Zonder per se aangevallen te moeten worden. Vragen staat vrij, nee?

Alleszins bedankt!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”