Schenking na scheiding

JokeGV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schenking na scheiding

#1 , 19 aug 2023 23:30

Hallo allemaal,

Graag even jullie raad: ik en mijn man hebben de beslissing genomen om te scheiden.
Momenteel hebben we een eigen huis waarvan we een beperkte lening samen afbetalen.
Mijn schoonouders hebben mijn man een schenking van 170.000 euro gedaan om bij het huis bij te leggen.
Wij zijn getrouwd zonder huwelijkscontract en het huis staat 50/50 geschreven.

Indien wij het huis zouden verkopen, krijgt mijn man dan 170.000 van de verkoopprijs extra, ook al staat het huis 50/50 geschreven?

Dank je wel voor alle info!

Lelie60
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2023 09:11

Ja dat kan als hij dat kan bewijzen. Bvb als in de aankoopakte staat genoteerd dat de aankoop werd gefinancierd door het bedrag van zijn schenking. Of via een ander schriftelijk bewijs bvb bankuittreksels. Som kan dan ook geïndexeerd worden.

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#3 , 20 aug 2023 10:31

Inderdaad. In dit geval heeft het gemeenschappelijk vermogen een verrijking gekregen van 170.000 euro vanuit het eigen vermogen van de man. Bij vereffening verdeling zal het gemeenschappelijk vermogen eerst die 170.000 euro terug moeten betalen aan het eigen vermogen. Saldo wordt gedeeld. Schenkingen blijven eigen vermogen tenzij uitdrukkelijk anders gestipuleerd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”