Overleden grootouder met overleden kind

anoniem200085
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overleden grootouder met overleden kind

#1 , 08 aug 2023 14:04

Dag,

Ik ben onlangs één van mijn grootouders verloren. Mijn ouder (kind van overleden grootouder) is ook al overleden. Zou ik nu als kleinkind (meerderjarig) opgeroepen moeten worden door een notaris?

Mijn andere grootouder leeft nog en zij waren getrouwd. Mijn ouder heeft nog 4 andere broers/zussen.

Kan ik ergens te weten komen of mijn grootouders een testament hebben/hadden?

Ik vrees door weinig contact met de andere broers/zussen uitgesloten te worden.

Bedankt

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 aug 2023 14:20

Tenzij uw grootouders een huwelijkscontract hadden ' langst leeft, al heeft' , zal u steeds moeten opgeroepen worden voor de erfenis. Een testament is hier dan onvoldoende. Men kan u niet uitsluiten.
Als u weet welke notaris de zaak behandelt, kan u eens navragen, zelf of via uw eigen notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

anoniem200085
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2023 12:32

Bedankt voor je reactie @wanton

Ze vragen foto's van mijn paspoort voor een erfattest, kunnen ze hier iets mee doen zonder mijn bijzijn?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38730

#4 , 18 aug 2023 12:38

Paspoort? Vermoedelijk bedoeld u EID ofte identiteitskaart?
Vraag hun de naam van de notaris en dat u deze zelf wel zal contacteren.

anoniem200085
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2023 13:16

Ik bedoelde inderdaad identiteitskaart. Dit was voor de bank zodat de rekening gedeblokkeerd kan worden en mijn grootouder er terug gebruik van kan maken. Er is nog geen sprake geweest over een notaris.

Als ik het goed opheb ben ik nu voor een klein deel blote eigenaar van de erfenis. Mijn grootouder heeft vruchtgebruik. Moest mijn grootouder ook komen te overlijden dan zou ik opgeroepen moeten worden door een notaris.

Klopt dit? Kunnen ze me op een andere manier nog uitsluiten?

Hoe kan ik te weten komen wat mijn blote eigendom is?

iota
Berichten: 830

#6 , 18 aug 2023 15:11

U bent niet uitgesloten, anders had men uw ID kaart niet nodig om de rekeningen te deblokkeren! U kan een eigen notaris (om het even welke) raadplegen voor meer info. Als u onroerend goed in blote eigendom hebt geërfd, kan u dit zelf nakijken op Myminfin.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”