Ouderlijk huis

User12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ouderlijk huis

#1 , 05 aug 2023 18:36

Kunnen jullie ons raad geven aub?

Situatie:
Ouderlijk huis, vader is sinds enkele jaren gestorven -> gevolg alle kinderen hebben een stuk geërfd van vader.
Moeder woont momenteel nog met 1broer, 1zus en ik in het huis.

Graag wil ik dit huis kopen van mijn moeder.

We zitten nu met volgende problemen:
-huis moet dringend gerenoveerd worden
-niet iedereen wilt bijleggen en betalen voor het huis, maar iedereen is reeds deels “eigenaar”
—> hun uitleg is dat zij hun eigen huis nog moeten afbetalen, waardoor ze geen geld over hebben voor ons moeders huis te renoveren…ikzelf heb nog geen huis gekocht, dus dacht ik gezien mijn moeder absoluut niet wenst te verhuizen, haar huis over te kopen…

Wat kan en kan er niet?

1. Kan ik dit huis kopen, zonder de akkoorden van iedereen? Er zijn namelijk, 2broers die moeilijk doen, indien moeder haar deel (dus de helft) zou verkopen aan me.


2. Renovatie, ik wil momenteel het huis asap renoveren zodat het huis leefbaar wordt voor ons moeder, bedoel ik om alles op gelijkvloerse te renoveren en toegankelijk maken voor bejaarde moeder voor rolstoel.
(Indien ik de renovatie al doe, betekent dit dat ik mezelf in de maling neem, gezien ik de woning alvorens de aankoop al zit te renoveren?) DE RENOVATIES zullen waarschijnlijk enkel door mij betaald worden…
—> gevolg: huis wordt hoger gewaardeerd na renovaties

3. Gezien nu iedereen, zowel inwonend als niet-inwonend al een deel geërfd hebben (overleden vader) zijn die in feite verplicht of totaal niet verplicht om mee te betalen in eventuele dringende/nodige renovaties?
In welke betalingen zijn die eventueel verplicht?

Thomas Morus
Berichten: 5946
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 aug 2023 18:51

1. Uw moeder heeft ook nog het vruchtgebruik van de andere helft. Zonder haar toestemming kan dat niet worden afgekocht.
2. U riskeert uw geld te zien verdampen. Af te raden.
3. De kinderen moeten aangezien ze blote eigenaar zijn van de helft van het huis proportioneel bijdragen in de grote renovatiekosten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38669

#3 , 05 aug 2023 19:52

De kinderen die er wonen kunnen wel verplicht worden om bezetting ten bede (huur) te betalen aan de vruchtgebruiker.

Reclame

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 aug 2023 03:03

u botst op de harde realiteit van het in onverdeeldheid zijn, gecombineerd met onenigheid tussen de deelgenoten. impasse gegarandeerd.

alle kinderen zijn voor een stuk blote eigenaar van vaders deel. gaan de andere kinderen tegelijkertijd (met moeder) hun blote eigendom aan u verkopen? indien niet: miserie.

moeder kan zonder akkoord van andere kinderen haar helft in volle eigendom aan u verkopen en ook haar vruchtgebruik op vaders deel.

maar wat schiet u daarmee op? uw aandeel in de onverdeeldheid wordt groter (a rato vd koop, niet a rato vd renovatie), maar over de totaliteit van het huis hebt u niet méér in de pap te brokken dan de andere kinderen (als ze mede-eigenaar blijven).

de redenering "ik koop alvast moeders deel en ik renoveer alvast, in afwachting dat het huis volledig van mij wordt" is zeer risicovol. u hebt geen enkele zekerheid dat het huis ooit volledig van u zal zijn.

als uw broers een gerechtelijke vereffening-verdeling beginnen, is de kans groot dat het openbaar verkocht zal worden. al uw middelen die u nu in de onverdeeldheid brengt (koop + renovatie) plaatst u in feite vrijwillig achter slot en grendel én de sleutel geeft u aan uw moeilijk doende broers.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 aug 2023 08:09

Geef broers en zussen 2 opties.

- Ofwel koop u hun deel en deel moeder. Als uw moeder bij u inwoont, krijgt u daar vergoeding voor. U beslist en betaalt zelf welke renovaties gebeuren en wanneer.

- Alles blijft zoals het nu is. Als er renovaties nodig zijn, zijn die voor de blote eigenaars en dragen zij bij volgen hun aandeel.

Alle tussenoplossingen gaan achteraf problemen geven. Wie wil verkopen, aan welke prijs, wat met meerwaarde door renovaties, …

User12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2023 13:15

Dus als ik het goed begrijp:
-begin niet met renovaties, want het geld zou verdampen…tenzij iedereen mee betaald.
(Kan ik hen daartoe verplichten om mee te betalen in de renovatie voor ons bejaard moeder met protheses?)-> om het rolstoel toegankelijk te maken?

-meer aandeel in de woning, betekent niet meer zeggenschap over het huis, dus ook al koop ik moeders gedeelte (vruchtgebruik+volle eigendom), het zou me niks opbrengen, want als er maar 1 broer/zus het naar een openbaar verkoop wilt duwen, dan gebeurt dat sowieso?
—> ik zag het eerder als wie dat er meer percentage had, dat de minderheid moest volgen, zoals bij zaken, dus hier dus niet?

Wat doe ik dus best?
-Een notaris eerst laten komen schatten?
-Moet ik (we zijn met een groot familie) dus bij iedereen langsgaan en vragen aan hen om het te verkopen aan me?
Wat doe ik best en hoe kan ik hiervoor een oplossing vinden?

Mijn belangrijkste doel is om mijn moeder haar oude dag hier te laten blijven, zodat ze geen grote verhuis moet doen, maar dat haar huis aangepast kan worden voor & aan haar, zonder dat ik die andere broers/zussen
(die momenteel niet willen bijdragen) te bevoordelen met hetgeen ik wil veranderen met de renovatie.
Tenzij, natuurlijk indien ik het hen kan verplichten om bij te dragen, dan betaalt iedereen gewoon eerlijk mee.

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 aug 2023 13:25

Alle eigenaars moeten meebetalen met werken die nodig zijn om de woning in stand te houden. Denk aan herstelling dak, nieuwe ramen, …

Aanpassingen van de woning om ze meer comfortabel te maken voor uw moeder vallen hier niet onder.

Iemand die minder dan de helft van de woning in blote eigendom heeft, heeft inderdaad ook zijn rechten. Van openbare verkoop is nog geen sprake, gezien het vruchtgebruik van uw moeder. Als dit vruchtgebruik uitdooft, kan wel de openbare verkoop gevraagd worden als men vindt dat u te weinig wil betalen voor hun deel.

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2023 21:01

een oplossing zou kunnen zijn dat moeder de renovatie zelf financiert.
op die manier komen haar investeringen uiteindelijk ten goede van al haar kinderen (tenzij ze dat niet wil, natuurlijk).

als de anderen nu niet willen verkopen aan u, weet u al hoe laat het is. de kans dat ze dat later wel gaan willen doen, is zeer onzeker.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”