Onroerend goed schenken/nalaten tussen vrienden.

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 37

Onroerend goed schenken/nalaten tussen vrienden.

#1 , 28 jul 2023 14:23

Beste forumleden,

Een zeer goede vriend heeft de knoop doorgehakt,en wil zijn woning aan mij nalaten als hij komt te overlijden.Hij heeft een minder goede band met zijn familie en omdat ik volgens hem steeds klaarsta als hij iets vraagt,heeft hij dit besluit genomen.Nu zijn wij recent bij een notaris geweest om wat informatie in te winnen,en volgens haar is de 'enige juiste' oplossing een testament op te maken met mij als begunstigde van zijn onroerend goed (woning+inboedel).Ik vroeg terloops of het niet interessanter zou zijn om een schenking te doen,maar daar werd ze nogal redelijk opgewonden bij.Ze meende dat door zijn 'jongere' leeftijd (53) dit niet aan de orde was,en dat hij moest zorgen dat hij nog wat zekerheid had als hij later bijvoorbeeld hulpbehoevend werd en zijn middelen dan nodig zou hebben.Ik begrijp haar standpunt uiteraard wel ergens,maar de manier waarop ze me dit te kennen gaf : 'Daar kan ik U niet in volgen,U moet dan maar een andere notaris zoeken om een schenking te doen' was me een brug te ver.Ze was werkelijk categoriek daarrond.Ik zei verder dat de tarieven bij een gewone nalatenschap hier vallen onder 'andere personen',dus 55 %, en bij schenking in dit geval 30% in Vlaanderen.Ik merkte ook op dat het niet de bedoeling is om die wetgevende struikrovers (wat niet gelogen is) zo veel mogelijk te gunnen.Haar reactie was 'U moet dan misschien wel 55 % betalen,maar is die 45% die U zomaar krijgt dan geen mooi cadeau?' Het is ook mijn vriend zijn wens dat als ik eerst mocht komen te overlijden,het onroerend goed zou worden 'doorgegeven' aan mijn vriendin.Ook daarrond was ze erg duidelijk : 'stel dat jij sterft' zei ze tegen me, 'en je vriendin neemt iemand anders met wie je vriend hier geen goede relatie zou hebben?' Euh...mijn vriend heeft eveneens een prima relatie met mijn vriendin dus wat is het probleem dan?Ik moest werkelijk tweemaal slikken door die reacties!Het is toch de taak van een notaris om een zo optimaal mogelijke regeling te treffen die het meest gunstig is voor de erfgenamen denk ik zo?Nogmaals,ik kan haar een beetje volgen dat mijn vriend ook nog wat zekerheid moet hebben,maar wat mijn vraag hier is : toch maar via een testament laten vastleggen en/of kunnen er bij een eventuele schenking van zijn onroerend goed geen clausules worden voorzien zoals blijvend vruchtgebruik dat hij mag behouden,en/of eventuele andere clausules zodat ik hem niet op de één of andere manier kan benadelen?(niet dat ik dat ooit ga doen,maar er moet wat zekerheid in 't leven zijn uiteraard)Ik weet dat een schenking definitief is en dat men een testament kan veranderen naar believen,maar er moet toch een goede manier zijn om een schenking voor ons beiden optimaal laten vast te leggen?Ik ben geen expert,ik kan verkeerd zijn met het interpreteren van wat de notaris zei,maar de manier waarop is er voor mij vér over.Nog een fijne dag allen!

Thomas_A
Berichten: 2386
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2023 14:37

Een notaris bekleedt een openbaar ambt. Het is dus niet haar taak om u aan fiscale optimalisatie te laten doen.

Wat u zegt, kan: schenking van onroerend goed met behoud vruchtgebruik. U hoort hier niet de vragende partij voor te zijn, maar uw vriend. Hoe denkt hij erover als u volgend jaar alle contact stopzet en hij misschien liever aan iemand anders wil nalaten? Dan kan hij daar niks meer aan doen.

Waarschijnlijk is het een alarmbel voor de notaris dat u erbij bent als hij zich hierover bevraagt.

LeenW
Berichten: 12892

#3 , 28 jul 2023 15:22

Een notaris moet allereerst haar cliënt beschermen. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand opgelicht wordt door een "beste vriend". Alle begrip dat een notaris hier niet aan wil meewerken.

Reclame

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 37

#4 , 28 jul 2023 15:27

Thomas_A,dank voor de snelle reactie alvast.U heeft gelijk wat betreft een schenking,het is zoals ik al zei,een schenking is definitief.Dus zelfs al raken we in onmin,gegeven is gegeven.Maar de vraag is ook,hoe kunnen we een schenking dusdanig opstellen dat we beiden een beetje 'winnaar' zijn.Dus met behoud van vruchtgebruik kan al zegt U,ik kan hem dan niet meer buitenzetten uit zijn eigendom tot hij sterft.Hij is wel 100% overtuigd en wil effectief wel aan mij schenken als blijkt dat dit voordeliger en zo risicoloos mogelijk voor ons beiden is (dus behoud van vruchtgebruik is er al eentje van)Wat betreft de notaris,neen,het is dan misschien niet haar taak om aan fiscale optimalisatie te doen,maar ze moet wel minstens alle opties met bijhorende voor en nadelen uiteenzetten in begrijpelijke taal,en de cliënt de vrije keuze laten in plaats van categoriek en zelfs opgesmeten haar eigen visie op te dringen.Met vriendelijke groet,Filip

Thomas_A
Berichten: 2386
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2023 15:31

Ik raad aan dat uw vriend eens alleen naar deze -of een andere- notaris stapt voor de opties.

Tenslotte is hij haar cliënt en niet u. Notaris gaat dan ook minder de indruk hebben dat dit opgedrongen wordt.

Opgelet: ik weet niet wat het leeftijdsverschil tussen jullie is. Als naakte eigenaar staat u ook in voor grote werkzaamheden aan de woning. Wanneer uw vriend bv. nog 30 jaar leeft betekent dat misschien een keer het dak vernieuwen, nieuwe ramen en deuren… In totaal voor 50.000 euro? En bij overlijden kan u misschien het geld van de verkoop zelf niet meer gebruiken wegens leeftijd en gezondheid.

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 37

#6 , 28 jul 2023 16:53

Thomas_A , ja ik denk ook dat hij best eens alleen gaat,én ineens bij een andere notaris.Net een bevriend oud-notaris aan de lijn gehad,en die mens meent ook dat haar gedrag niet door de beugel kan.Wat betreft onze leeftijd : Ik ben 48 en mijn vriend is 53.Alvast dank voor de repliek,dat zijn van die zaken waar een mens niet direct aan denkt inderdaad.

Franciscus
Berichten: 38654

#7 , 28 jul 2023 22:26

Niet vergeten de erfrecht belasting voor derden.

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 37

#8 , 29 jul 2023 07:13

Franciscus,dank voor de bijdrage.U doelt waarschijnlijk op het feit dat deze in dit geval een stuk hoger liggen dan bij een 'in rechte lijn' erfrechtbelasting ?Met vriendelijke groet.

Evi (Odos)
Berichten: 359
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#9 , 29 jul 2023 10:58

Nee, een notaris is geen fiscalist, maar dient wel neutraal te zijn. Van mij dus geen begrip voor deze houding. Ze had moeten doorvragen tot ze wist wat de echte wil was van beide personen voor haar en alle mogelijke scenario's overlopen. Op basis daarvan kan zij het juridisch correct uitwerken. Alle mogelijkheden toelichten, met voor- en nadelen. Haar persoonlijke mening is van geen enkel belang.

Een schenking met behoud van vruchtgebruik lijkt me hier veel meer aangewezen dan een testament.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 37

#10 , 30 jul 2023 13:05

Evi (Odos) Dank voor de reactie.Dat denk ik er ook van.Haar 'advies' ging 100% één richting uit,en de manier waarop ze zich uitsprak tegen een schenking was in geen geval aanvaardbaar.Het is inderdaad haar taak om neutraal te blijven en alle opties voor te leggen,met de voor en de nadelen hiervan.Ik kan me wel voorstellen dat zij mogelijks al één of meerdere gevallen heeft gehad waarbij een soortgelijke schenking minder goed afliep en dat ze daardoor zo reageerde,maar dan nog.Maar goed,ik heb mijn vriend aangeraden om een andere notaris te zoeken en alleen te gaan.Zo kan er geen verkeerde indruk gegeven worden.Nog een fijne dag!

Franciscus
Berichten: 38654

#11 , 30 jul 2023 22:36

Hou ons op de hoogte ..

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 37

#12 , 31 jul 2023 12:12

Franciscus,komt in orde.Mijn vriend gaat een andere notaris zoeken.Nog een fijne dag.

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 37

#13 , 20 okt 2023 12:14

@ Franciscus,met enige vertraging,waarvoor mijn excuses,mijn goede vriend heeft pas nu beslist.Hij opteert dus voor een testament aangezien een schenking zoals we weten definitief is en hij uiteraard wat zekerheid wil.Na zijn pensioen wil hij naar het buitenland verhuizen en blijft hij bij zijn standpunt om mij als erfgenaam van zijn woonst,waar die ook is,te begunstigen.De duurste optie dus maar voor hem ook de meest zekere.Nog een fijne dag en mijn dank.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”