Onroerende voorheffing bij erfenis meerdere personen

Kathleen-s
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onroerende voorheffing bij erfenis meerdere personen

#1 , 25 jul 2023 19:48

Beste,

Vier jaar geleden erfden we met 4 personen een appartement dat pas vorige maand verkocht kon worden. De factuur voor de onroerende voorheffing kwam steeds op mijn naam maar één van de erfgenamen heeft haar deel de 3 laatste jaren niet betaald en ze reageert niet meer op emails of telefoontjes.

Ik heb haar deel steeds voorgeschoten omdat ik ervan uit ging dat we dit bij verkoop via de notaris konden regelen maar deze zegt nu dat we dat zelf moeten regelen.

Is dat correct en zo ja, op welke manier kan ik dat geld dan van haar terug krijgen?

In de hoop op advies gezien ik met mijn handen in het haar zit na vier lastige jaren waarna nu slechts nog 1/10 van de aanvankelijk erfenis overblijft en de kosten maar blijven oplopen. :(

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Kathleen.

Thomas Morus
Berichten: 5954
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 jul 2023 20:45

Hop, hop naar de vrederechter.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9900
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 26 jul 2023 11:15

Erg dat die notaris niet wil meewerken. De meeste doen dat wel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2555
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2023 11:19

Erg dat die notaris niet wil meewerken. De meeste doen dat wel.
Is zelfs een normale gang van zaken. Maar ja bereidwilligheid en klantvriendelijkheid ??

iota
Berichten: 830

#5 , 26 jul 2023 14:29

Denk dat veel notarissen hier alleen aan meewerken als de afhouding in onderling overleg gebeurt. Ze passen er wel voor op om in 'familieruzies' betrokken te geraken.

iota
Berichten: 830

#6 , 26 jul 2023 14:30

In onderling overleg of met wederzijds akkoord.

wanton
Berichten: 9900
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 26 jul 2023 17:51

Denk dat veel notarissen hier alleen aan meewerken als de afhouding in onderling overleg gebeurt. Ze passen er wel voor op om in 'familieruzies' betrokken te geraken.
Eigenaardig. Het is toch normaal dat iedere eigenaar mee betaalt naargelang zijn aandeel. Als de verdeling nog niet is gebeurd zou het in principe mogelijk zijn die OV te betalen van de tegoeden - bij de notaris of de bank. Maar ja, de last voor een ander hé.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LYNX XX
Berichten: 2555
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jul 2023 18:34

Denk dat veel notarissen hier alleen aan meewerken als de afhouding in onderling overleg gebeurt. Ze passen er wel voor op om in 'familieruzies' betrokken te geraken.
Eigenaardig. Het is toch normaal dat iedere eigenaar mee betaalt naargelang zijn aandeel. Als de verdeling nog niet is gebeurd zou het in principe mogelijk zijn die OV te betalen van de tegoeden - bij de notaris of de bank. Maar ja, de last voor een ander hé.
Volg uw reactie.
TS had van in den beginne de kosten/onr.voorh. moeten doorsturen naar de notaris; welke de kosten zal verdelen en afhouden en in mindering van de tegoeden zal brengen.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 26 jul 2023 19:47

Er zullen altijd erfgenamen zijn die zo snel als mogelijk over het geld willen beschikken

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 27 jul 2023 07:51

TS had van in den beginne de kosten/onr.voorh. moeten doorsturen naar de notaris; welke de kosten zal verdelen en afhouden en in mindering van de tegoeden zal brengen.
De roerende kant, indien aanwezig, werd vrij waarschijnlijk reeds verdeeld.
Notaris gaat OV niet even voorschieten in dat geval :mrgreen:


Voor de vraagsteller:
Aangetekend schrijven naar wanbetaler dat u Sinterklaas niet bent
Meldt dat ze bij niet betaling van haar deel voor ../../.... , gedagvaard wordt voor vrederechter

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 27 jul 2023 12:55


Meldt dat ze bij niet betaling van haar deel voor ../../.... , gedagvaard wordt voor vrederechter
Met opeising van 3 jaar nalatigheidsintresten op de niet betaalde sommen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”