Worden mijn zussen en ik bedrogen?

DDMod
Topic Starter

Worden mijn zussen en ik bedrogen?

#1 , 22 jun 2009 18:36

Beste allemaal,

Mijn vader is overleden in 2005.
Mijn grootvader is onlangs overleden (mijn grootmoeder was al langer overleden).
Mijn zussen en ikzelf leven jammer genoeg in onmin met de broers en zussen van mijn vader.

De opbrengst van het appartement van mijn grootouders is bij het overlijden van mijn grootmoeder op de rekening van mijn grootvader blijven staan om in zijn levensonderhoud te voorzien.
Mijn vader had recht op 1/8 van dit bedrag (4/8 voor grootvader, 1/8 voor elk van hun 4 kinderen).
Toen mijn vader is overleden hebben wij (zijn 3 kinderen) aangegeven dat dit deel op de rekening van grootvader mocht blijven staan om zijn rusthuis te betalen.
De broer van m'n vader is boekhouder/fiscalist en weet blijkbaar erg goed z'n weg te vinden in de administratieve doolhof.
Zo heeft hij bij het overlijden van mijn vader voorgesteld om het deel van mijn vader alvast op te nemen in de nalatenschap, maar om het toch op de rekening van mijn grootvader te laten staan.
De andere optie was dat hij het deel zou uitbetalen en dat wij 25% van de 'onderhoudskost' van grootvader zouden betalen.

Nu is mijn grootvader ondertussen bijna 3 maand overleden, en hebben wij (m'n zussen en ik) nog niets vernomen over een eventuele erfenis.

Is er een manier om na te gaan of wij bedrogen worden?
Moeten wij van iemand iets horen, of moeten wij zelf iets doen?
Kunnen mijn ooms en tantes ons stuk 'inpikken' zonder dat wij daarvoor ooit iets tekenen?

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DDMod
Topic Starter

#2 , 23 jun 2009 16:09

Beste allemaal,

Ik heb mijn notaris gecontacteerd. Deze zei me dat hij zonder de naam van de notaris die het dossier beheert niets kan ondernemen.

In een poging om meer te weten te komen heb ik een email verstuurd naar één van mijn ooms.
Ik heb direct een reply gekregen:
'Daar moeten jullie zich niets van aantrekken die aangifte wordt door ons gedaan. Momenteel zijn nog alle rekeningen geblokkeerd en zijn er nog fakturen te betalen. Trouwens die aangifte zal eerder een melding zijn daar het saldo na aftrek van alle kosten miniem zal zijn.'

Nu is het zo dat ik onmiddelijk al weet heb van volgende posten:
- Verkoop appartement
- Verkoop woning
- Verkoop inboedel
- Pensioen Grootvader
- Kosten rusthuis + begrafenis

Ik heb geen idee van de hoogte van deze posten, maar het zou mij verbazen moest
Verkoop appartement + verkoop woning + verkoop inboedel + pensioen
=
Kosten rusthuis + begrafenis

Zoals jullie kunnen zien, worden wij er volledig buitengehouden.
Mijn vraag: Is dit wettelijk?
Kunnen wij hiervan iets (laten) nakijken?

Creatief

#3 , 23 jun 2009 21:41

Je kan alles nog natrekken! Voor wat betreft een bankonderzoek, hierbij kan je tot 10 jaar teruggaan. Met vastgoed kan er minder worden gesjoemeld.

Wanneer je wordt samengeroepen om tot een vereffening-verdeling te komen, moet je niet tekenen als je niet akkoord gaat. Ben je van het een of het ander niet zeker, teken dan eenvoudig weg niet tot dat er voldoende klaarheid in de nalatenschap komt.

Je treedt in de plaats van je vader als erfgenaam. Laat je niet in het zak zetten. Je hebt evenveel recht op inzage in alle documenten als je ooms. Wanneer je het kindsdeel niet krijgt, dan kan je de inkorting aanvragen. Dit kan ja zelfs nog 30 jaar later doen.

Als erfgenaam moet je wel de aangifte voor de SRR ondertekenen. Dit kan je tesamen doen met die lieve tantes en nonkels. Je mag dat ook alleen doen, tesamen met je zussen. Aangezien je geen zicht hebt op de nalatenschap is het beter dat je een 2de notaris aanstelt. Deze deze kan voor jou de aangifte van SRR in orde brengen.

Wanneer er 2 notarissen worden aangesteld, dan zal de vereffening-verdeling ook eerlijker verlopen.

Succes!

Reclame

3399AAaa

#4 , 23 jun 2009 22:02

u kan ook een brief terugschrijven en eisen dat u betrokken wordt in die aangifte van nalatenschap. als zij het toch zonder u indienen kan u altijd binnen enkele maanden bij de registratie langsgaan en daar een copie van die aangifte vragen (aangezien u zelf erfgenaam bent heeft u daar belang bij).

u kan eveneens vragen om verantwoording van alle rekeningen te doen. best schriftelijk. maar zoals de andere poster hier schrijft: u kan zelf rekeninguittreksels opvragen bij de banken (via een eenvoudige brief + overlijdensverklaring bijvoegen) of via een centrale dienst FEBELFIN (zie google) in brussel opzoekingen laten doen

de onroerende goederen kunnen ze al zeker niet verkopen zonder uw medewerking aangezien u mede-eigenaar bent.

DDMod
Topic Starter

#5 , 23 jun 2009 22:37

Ik heb een mail teruggestuurd naar mijn oom met de vraag om meer informatie eof de gegevens van de notaris.
Heb welgeteld 1 zinnetje teruggekregen:

'Ten gepaste tijde zal ik jullie een kopij bezorgen van de officiele aangifte met de nodige bewijsstukken erbij.
Een notaris wordt wegens de beperkte omvang van de nalatenschap niet aangesteld. '

==> Is het niet verplicht om een notaris aan te stellen???

Snel rekensommetje met bewust laaggehouden bedragen:
- Verkoop appartement: 80000
- Pensioen (Hij was verkoopsdirecteur inde olie-business): 1000/maand

Alles gerekend op 5 jaar tijd (de tijd tussen het overlijden van m'n vader en dat van m'n opa):
140.000 Euro.
= 2334 Euro/maand.
Ik houd geen rekening met verkoop inboedel, verkoop tweede huis, spaargeld, enz.
Wat kost zo'n rusthuis in 's hemelsnaam volgens die 'mensen'?

Vaoke

#6 , 23 jun 2009 23:56

Na wat te hebben gesurfd kan je op de hiernavolgende website het een en ander nagaan voor wat betreft de hoofdelijke e.a. kosten van een rusthuis
http://www.dezilverengids.be/rustoorden.htm

wolf2

#7 , 24 jun 2009 08:54

==> Is het niet verplicht om een notaris aan te stellen???
Nee.

Een kopie van de aangifte zult U nooit krijgen van de Registratie; reken daar niet op. Enkel wie een aangifte heeft ondertekend, kan er een kopie van krijgen.

Nergens is verplicht dat U allemaal dezelfde aangifte zou indienen of dat U allen op hetzelfde document zou tekenen.

De aangifte is MAAR een fiscale verplichting. VEEL belangrijker is de vereffening-verdeling die U moet maken of laten maken.
Maar zoals anderen al schreven: voor (Belgische) bankrekeningen en onroerend goed kan men niets verbergen.

Wat U zelf al kunt doen: vraag bij de Ontvanger van de Registratie een gratis attest erfopvolging aan (veiligheidshalve in 5 exemplaren; 't kost niets extra). U hoeft alleen maar de namen en adressen en geboortedata te kennen van de erfgenamen en elk zijn aandeel (NIET de samenstelling van de erfenis).
Daarmee bekomt U een wettelijk document dat U veilig stelt t.o.v. de banken en weet U al dat er geen testament was.
Vraag dan de lijst van banken op bij wie hij klant was. Bezorg die banken uw gegevens + een ex. van dat attest en eis de uitbetaling op van uw deel (in het slechtste geval blokkeren ze alles en dat is nog het beste voorlopig).

Eens U die attesten heeft, SCHRIJF dan (de week nadien) naar diezelfde ontvanger en vraag of U mededeling kunt krijgen, tegen de voorziene vergoeding, van de onroerende goederen die de Registratie kent en ook of de Ontvanger weet heeft van gebeurtenissen die de toepassing van artikel 108 Wetboek Successierechten kunnen uitlokken. Verwijs naar het attest dat hij/zij gemaakt heeft om uw hoedanigheid van erfgenaam aan te tonen.
Vermeld dat U het document zelf zal komen afhalen en ter plaatse betalen (+- 10 eur); vraag dat men U belt zodra het klaar is.

Elk woord dat ik schreef heeft zijn belang... Succes

DDMod
Topic Starter

#8 , 24 jun 2009 09:52

Dank voor het duidelijke bericht!
Wat is dat precies dat artikel 108?

j.demoor

#9 , 24 jun 2009 10:47

Ik ga ervan uit dat het vermogen van uw grootouders volledig gemeenschappelijk was,dat zij getrouwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract en er geen testament was.

Bij grootmoeders overlijden behield grootvader zijn helft van het ontbonden gemeenschappelijk vermogen en erfde het vruchtgebruik van grootmoeders helft,terwijl elk van haar kinderen er een gelijk deel in blote eigendom van erfde,zijnde 1/4.Dit geldt ook voor de opbrengst van het appartement.

Wat uw vader aldus in blote eigendom erfde kan blijken uit de successieaangifte van uw grootmoeder en uit de verkoopakte van het appartement. Van beide stukken kan u kopie krijgen op het Registratiekantoor. Er dient aangetoond dat wat daaruit later verdween ten goede kwam aan grootvaders levensonderhoud. Bij uw vaders overlijden vervulden diens kinderen zijn plaats.

Bij grootvaders overlijden erft uw vader 1/4 van diens nalatenschap en treden diens 3 kinderen in zijn plaats. Zij erven m.a.w. elk 1/4 x 1/3 = 1/12 van grootvaders nalatenschap,terwijl uw blote eigendom van grootmoeders nalatenschap van rechtswege uw volle eigendom wordt.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(Burgerlijk Wetboek).

Bij ontbreken van minnelijke verdeling kan elke partij dus gerechtelijke verdeling vorderen van de goederen die zij in onverdeeldheid bezitten,zijnde de nalatenschap van uw beide grootouders. Gerechtelijke verdeling gebeurt door een notaris na vaststelling van de boedel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

3399AAaa

#10 , 24 jun 2009 12:22

@ WOLF 2 : copie krijgen bij registratie lukt wel. heb het zelf al gedaan en zonder problemen gekregen. U heeft daar als erfgenaam trouwens belang bij en dus recht op. en nog meer: dat document bleek in een geval zelfs cruciaal om meineed en dergelijke vast te stellen in latere fase.

wolf2

#11 , 24 jun 2009 12:49

Dan heeft die ambtenaar een ernstige beroepsfout gemaakt als U die aangifte niet getekend had (of een volmacht gegeven had).
Enkel diegenen die een aangifte hebben ondertekend hebben recht op inzage en afschrift van die aangifte; NOOIT voor een aangifte van iemand anders.

Inderdaad, een erfgenaam kan belang hebben bij de inhoud van een aangifte van iemand anders en men heeft daar ook recht op... mits bevelschrift van een rechter.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”