Kosten begrafenis voor kinderen

Mrred
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kosten begrafenis voor kinderen

#1 , 14 jul 2023 21:08

Beste, mijn moeder wordt binnenkort begraven. Omwille van omstandigheden was er geen contact voor meer dan 20 jaar. Ik zou echter graag aanwezig willen zijn op haar begrafenis maar zal mogelijk de enige aanwezige zijn. Kan het zijn dat, doordat ik aanwezig ben, men de kosten van de begrafenis op mij verhaalt?

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#2 , 14 jul 2023 22:23

Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Mrred
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2023 08:10

Beste,

Dank voor de link. Wat ik hieruit opmaak is dat de kosten voor de begrafenis deel uitmaken van de erfenis. Wat gebeurt er indien het saldo van de erfenis negatief blijkt te zijn. Kunnen de kosten van de begrafenis verhaald worden op de kinderen, zelfs indien dezen de erfenis weigeren?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jul 2023 08:43

Ja, dat kan. Staat los van de aanvaarding van de erfenis.

Valt onder de onderhoudsverplichting, zoals bv. de rusthuisfactuur.

Gezien er al 20 jaar geen contact meer is, kan dat wel een argument zijn. Daar heb ik geen praktijkervaring mee hoe makkelijk dat aanvaard wordt.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 jul 2023 12:53

Zal afhangen van de aangeleverde bewijzen. Het is natuurlijk zeer gemakkelijk te zeggen dat er al 20 jaar geen contact meer was om alzo die kosten te ontlopen. Hoe kan je dat bewijzen als het familielid nog in haar eigen privaatwoning woont.? In een woonzorgcdntrum weet het personeel dat gewoonlijk

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jul 2023 13:02

De rekening van de begrafenisondernemer zal sowieso moeten betaald worden. De kinderen kunnen zich uiteraard aanbieden bij het ocmw als ze behoeftig zijn.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Mrred
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jul 2023 13:34

Duidelijk!
Dank voor jullie antwoorden.

Franciscus
Berichten: 38678

#8 , 15 jul 2023 18:50

Niet meebetalen kan enkel als uw moeder u als minderjarige al niet meet tot gezin behoorde.
Of als ouders uit ouderlijke macht ontzet waren of veroordeeld voor feiten tegen hun kind.
Normaal is nabestaande die begrafenis heeft gevraagd de factuur moet betalen gezien op die zijn naam.
In cases die ik ken was kind op 18 jaar nog bij die ouder - onmiddellijk daarna verliet die kind en andere ouder.
Heeft de volgende pakweg 45 jaar geen contact meer gehad. Adres gevonden en toch eens langsgegaan. Kreeg deur voor neus dicht.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”