Erfenis gedeeltelijk doorgeven

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 478

Erfenis gedeeltelijk doorgeven

#1 , 13 jul 2023 22:32

Mijn Moeder is onlangs overleden, ze was weduwe, en ik enig kind.
Een van mijn dochters is geïnteresseerd om in haar huis te gaan wonen.
Hoe wordt dit best aangepakt, zodat ik het huis aan mijn ene dochter kan doorgeven, en zij de helft van de waarde van het huis aan de andere dochter betaalt, en dit op een manier dat er niet teveel betaald wordt aan de fiscus of andere kosten.
Het roerend gedeelte zou ik zelf houden.

Voor de aangifte van de erfbelasting, is het interessant om het huis door de fiscus zelf bindend te laten schatten, of laat ik dat beter door een makelaar doen en zet dat bedrag dan op de aangifte ?
Volgens een makelaar is er een verschil in de prijsschatting voor verkoop en een voor de aangifte.
Bij de eerste zouden vooral de positieve elementen van het huis benadrukt worden, bij de tweede, vooral de negatieve elementen om het bedrag wat naar beneden te trekken.

Nog een paar bijkomende vragen ivm de aangifte:
Mag het bedrag van de berekening van de federale belastingsaanslag, dat nog niet betaald werd, maar wat ik wel in taxonweb kan zien, als kost ingebracht worden bij de aangifte van de erfbelasting ?

Wat als mijn dochter toch niet het huis neemt, en de verkoopprijs achteraf hoger of lager is dan wat op de erfbelasting aangegeven is ?
Is er een verschil bij een zelf opgegeven schatting of als ik een bindende schatting door de fiscus laat uitvoeren als de verkoopprijs verschilt van het aangegeven bedrag.
Is er een boete als de verkoopprijs hoger uitvalt dan het aangegeven bedrag ?

Mijn moeder was 93, wat zou een aanvaardbare waarde zijn voor een schatting van de waarde van de inboedel ?
Ik denk dat we eerder zullen moeten betalen om het huis leeg te maken, mag deze kost ook in rekening gebracht worden
bij de aangifte ?

wanton
Berichten: 9900
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 jul 2023 08:37

Laat u hierin bijstaan door een notaris. Best is dat u de woning ( het deel dat u nu erft) verder doorschuift aan uw kinderen zodat zij reeds eigenaar zijn. Indien u reeds gedeeltelijk eigenaar bent van de helft van de woning na overlijden van vader, schenkt u dat aan beide kinderen. Daarna koopt de één de ander uit. Ik denk dat dit alles in acht genomen de goedkoopste manier is.
De notaris kan u ook helpen met de waardebepaling.
Voor de inboedel geeft u een bedrag op van 500 euro.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 jul 2023 18:26

mijn deelneming
Mag het bedrag van de berekening van de federale belastingsaanslag, dat nog niet betaald werd, maar wat ik wel in taxonweb kan zien, als kost ingebracht worden bij de aangifte van de erfbelasting ?
Bedoelt u een belasting die uw moeder nog moest betalen ?

Die kan u van de roerende middelen betalen uit de (dat zal via "dienst nalatenschappen" van haar bank moeten gaan nu)
Wat als mijn dochter toch niet het huis neemt, en de verkoopprijs achteraf hoger of lager is dan wat op de erfbelasting aangegeven is ?
Als de Vlaamse Belastingsdienst (als u in VL woont of woning er ligt) vindt dat u te weinig aangaf, kunnen ze een naheffing heffen om dat te corrigeren.

Zij weten wat huizen in de buurt gaan, ze hebben die cijfers van andere erfenissen, verkopen.
En als u -of de dochters- verkoopt, weten ze ook aan welke prijs ...
Mijn moeder was 93, wat zou een aanvaardbare waarde zijn voor een schatting van de waarde van de inboedel ?
NIHIL

Niets dus , tenzij uw moeder werkelijk waardevolle meubelen had, is een inboedel tegenwoordig weinig tot niets meer waard

Indien voor veel meer verzekerd via brandverzekering:
NIHIL - oververzekerd
Ik denk dat we eerder zullen moeten betalen om het huis leeg te maken, mag deze kost ook in rekening gebracht worden
bij de aangifte ?
ER zijn nog steeds opkopers die u niets betalen, maar u heeft er ook geen last mee

Kringloopwinkel is misschien geïnteresseerd

Reclame

wanton
Berichten: 9900
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 14 jul 2023 18:50

Verzekering inboedel : premie wordt bepaald op basis van de nieuwwaarde van de goederen. Dwz. hoeveel heb je nodig om die goederen te vervangen. De huidige waarde : geef max. 500 euro op.
De bank zal idd toelaten dat belastingen betaald worden, maar dat is een schuld van de nalatenschap.
Afhankelijk van het bedrag kies je bij 'schulden' voor de forfait ofwel de effectieve aangifte als dit de forfait overstijgt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 478

#5 , 14 jul 2023 20:52

Het gaat over de federale belastingen waarvoor we dit jaar de belastingsbrief moesten invullen (inkomsten 2022).
Via tax on web kan ik zien hoeveel er zal moeten betaald worden, maar het aanslagbiljet zelf komt een stuk later, en waarschijnlijk na het indienen van de aangifte van de erfbelasting.
Kan ik dat bedrag nu al als kost in de erfbelasting aangifte zetten, en wat met de federale belastingen voor de inkomsten van dit jaar, aanslagjaar 2024 ?

wanton
Berichten: 9900
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 15 jul 2023 19:40

Aanslagjaar 2024 : resultaat zal nul zijn.
Aanslagjaar 2023 : zie pag 15 van de aangifte.
Ofwel bewijs je effectief alle kosten door ze hier te vermelden , plus een document ter staving ofwel kies je voor de forfait, onderaan de pagina.
Indien de begrafenis minder heeft gekost dan 6.712 euro, kies je voor forfait en moet je niks bewijzen.
Voor de andere 'schulden' is de forfait 1678 euro. Tenzij er nog andere schulden zijn en het te betalen bedrag aan belastingen is minder dan dit bedrag, kies je ook voor forfait. Zonder meer.
Als bewijs : afrekening van tax-on-web.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 478

#7 , 19 jul 2023 00:15

Aanslagjaar 2024 : resultaat zal nul zijn.
Waarom zou het resultaat nul zijn ?
Aanslagjaar 2024 gaat toch over de inkomsten van 2023, en er zijn gedurende een half jaar inkomsten geweest.
Of wordt dat bij overlijden kwijtgescholden ?

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 jul 2023 12:51

Aanslagjaar 2024 gaat toch over de inkomsten van 2023, en er zijn gedurende een half jaar inkomsten geweest.
Of wordt dat bij overlijden kwijtgescholden ?
Neen

Als er belastingen betaald moeten worden, komen die bij de nabestaanden terecht

Dus vraag notaris hiervoor provisie te voorzien in erfenisaangifte, met berekening ToW erbij

Anders wordt je nog belast (erfenis) op wat je aan belastingen moet terugbetalen ... het blijft België natuurlijk

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 478

#9 , 20 jul 2023 00:09

Anders wordt je nog belast (erfenis) op wat je aan belastingen moet terugbetalen ... het blijft België natuurlijk
Inderdaad, dat is wat ik probeer te voorkomen.
De inkomsten van dit jaar kan je nu nog wel niet in tax on web zetten, dat gaat pas volgend jaar, hoe wordt dat gedaan ?

Als ik zelf de aangifte doe, moet ik dat dan bij in het passief zetten, ik zie in het aangifte document niet direct een hoofdstuk provisie staan.

wanton
Berichten: 9900
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 20 jul 2023 14:24

Uit ervaring en met de nodige kennis fiscaliteit, kan ik zeggen dat jullie voor 2023 terugkrijgen. Immers een bedrag van zo'n 16000 euro aan pensioen is vrijgesteld van belastingen. Ik blijf herhalen : voor inkomsten 2023 - toch maar 5 maanden - zal niets moeten betaald worden.
Tenzij het gaat om een pensioen van meer dan 3000 euro bruto.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”