Weigering registratie schenking roerende goederen.

vork
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Weigering registratie schenking roerende goederen.

#1 , 10 jul 2023 20:38

Beste forumgangers,

Graag had ik uw advies of inzichten verkregen omtrent onderstaande zaak.

Mijn moeder heeft een geldsom aan haar kinderen geschonken. Om de schenking te kunnen laten registeren aan een tarief van 3%,
hebben we de volgende documenten op gemaakt:

- intentiebrief (modelbrief van test-aankoop), aangetekend verstuurd.
- bedankingsbrief (modelbrief van test-aankoop), aangetekend verstuurd.

Deze brieven zijn samen met het rekening uittreksel van de betaling tot 1 document samengevoegd.
Dit document is dan online bij minfin geregisteerd. Ieder kind heeft dezelfde wijze toegepast.
Nu hebben de kinderen een bericht van weigering van de federale overheidsdienst financiën ontvangen met de volgende redenen:

- de woonplaats van zowel de schenker als de ontvanger van de laatste 5 jaar ontbreekt (woonplaatsen zijn vermeld, echter niet expliciet per jaar)
- vermelding verwantschap ontbreekt (dit staat inderdaad niet in modelbrieven vermeld)

Men maakt echter wel melding dat het dossier opnieuw gecorrigeerd kan aangeboden worden.
Nu is mijn vraag, hoe kunnen we dit best gecorrigeerd indienen? Hoe is mij niet geheel duidelijk

- volstaat een extra (door beiden partijen) ondertekend addendum met vermelding van de gevraagde informatie?
- of moet er een nieuwe versie van intentie - en bedankingsbrief met de extra gevraagde informatie komen?

Hoe doen we dit dan correct? De betaling is reeds uitgevoerd. Een intentiebrief betreffende een betaling uit het verleden lijkt me vreemd.
En data aanpassen lijkt me persoonlijk schriftvervalsing.

basejumper
Berichten: 4671
Locatie: Diest

#2 , 11 jul 2023 20:20

Beste

Wat de woonplaats betreft : elke partij kan best bij zijn/haar gemeente een ‘attest van woonst met historiek’ vragen. Via ‘mijn burgerprofiel’ kan je dat ook opvragen. Dat is een officieel attest. Ik vrees dat men uw geleverde info anders niet zal aanvaarden. En inderdaad verwantschap aanduiden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 11 jul 2023 22:27

Nu is mijn vraag, hoe kunnen we dit best gecorrigeerd indienen? Hoe is mij niet geheel duidelijk

- of moet er een nieuwe versie van intentie - en bedankingsbrief met de extra gevraagde informatie komen?

Hoe doen we dit dan correct? De betaling is reeds uitgevoerd. Een intentiebrief betreffende een betaling uit het verleden lijkt me vreemd.
Je schrijft gewoon een brief / brieven met vermelding dat de schenking van X € van ... aan ....gebeurd is op ../../2023 , met daarop ook nog de voordienontbrekende info + uiteraard de eerder al wel meegegeven info ...

Bedankingsbrief is niet nodig

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3820
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2023 15:48

#2 historiek adressen kan je zelf aanvragen via mijn burgerprofiel. Geen gezever en onmiddellijk te dowloaden. Ook een geboorte-akte kan via mijn burgerprofiel aangevraagd worden. Je hoeft nog niet meer uit je zetel te komen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

vork
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jul 2023 14:20

Hartelijk dank voor de informatie en feedback!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”