verwerpen van erfenis, komt dit op kleinkinderen terecht

anne0402
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

verwerpen van erfenis, komt dit op kleinkinderen terecht

#1 , 10 jul 2023 10:12

mijn vader is onlangs overleden; mijn moeder dringt aan dat alle 3 kinderen de erfenis verwerpen - zij vreest dat er voormalige klanten eens aan de deur zouden kunnen kloppen om geld te recupereren. Hij is heel zijn leven zelfstandige geweest (ook na pensioen is hij blijven verder werken), ik weet dat hij niet altijd correct was in zijn boekhouding.
Op zich valt er niet veel te erven, gezien alles al op naam van mijn moeder staat - dat altijd zo afgesproken geweest. Mijn ouders zijn getrouwd onder het stelstel van scheiding van goederen

Mijn broer vreest echter dat de kleinkinderen - die allen meerderjarig zijn - de rekening kunnen gepresenteerd krijgen.
Dienen ook zij een aanvraag tot verwerping van erfenis in te dienen ?

met dank

eylis
Berichten: 8850

#2 , 10 jul 2023 10:29

U kan dat allemaal (kinderen én kleinkinderen) best allemaal tegelijkertijd doen. Elkeen vult zijn/haar aangifte nalatenschap in en deponeert die bij de griffie. Kan per AS.
https://www.vlaanderen.be/de-aangifte-v ... fbelasting

iota
Berichten: 830

#3 , 10 jul 2023 10:37

Verwerpen kan tegenwoordig ook via de notaris.

De reden dat ook de kleinkinderen moeten verwerpen, is omdat ze anders via plaatsvervanging zouden erven ipv de kinderen.
Allemaal samen is goedkoper, omdat anders alle aparte verwerpingen geregistreerd en betaald zouden moeten worden.
Als de erfenis na aftrek van kosten minder dan ca. 5200 euro bedraagt, is verwerpen gratis.

Reclame

lukasi
Berichten: 1158

#4 , 10 jul 2023 10:54

Ik snap iets niet, scheiding van goederen , alles op naam van moeder. wat zouden dan klanten nog kunnen recuperen buiten wat klein geld ?
Denk eraan , alle persoonlijke bezittingen, aandenkens van je vader grootvader vallen dan ook weg.
Waarom geen aanvaarding van de erfenis met voorbehoud ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”