Kan mijn broer zijn ziekte uitkering verliezen na een schenking?

DominiqueT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan mijn broer zijn ziekte uitkering verliezen na een schenking?

#1 , 28 jun 2023 14:41

Beste,

Mijn moeder (70+) heeft een aantal huizen die ze verhuurt en een appartement waar ze zelf in woont.
Wij zijn nu bezig met de schenking van de huizen. Het appartement blijft op haar naam staan. Ook blijft mijn moeder het vruchtgebruik behouden tot ze komt te overlijden.

Ik heb 1 broer die in het buitenland woont en 1 broer die invalide/gehandicapt is (alle 3 zijn we 30+).

Mijn broer in het buitenland heeft aangegeven dat hij weinig is met vastgoed in België, en zou dus liever zijn deel uitbetaald krijgen als mijn moeder komt te overlijden.

Mijn andere broer kampt met psychische problemen en is officieel ook invalide/gehandicapt. Hij krijgt dus een uitkering.

Het originele plan was om de huizen op mijn naam te laten zetten en dat ik mijn beide broers hun deel betaal van de geschatte waarde na het overlijden van mijn moeder. Omdat mijn broer het ook niet zo breed heeft financieel met zijn uitkering, leek het de beste optie om zijn deel later uit te betalen.

Maar aangezien mijn broer een uitkering krijgt, zou het dan kunnen dat in het geval dat ik hem uitbetaal hij zijn uitkering verliest?

Ik heb dit zelf al aan de notaris gevraagd, maar dat is iets dat we zelf moesten uitzoeken aangezien zij niet weten onder welke voorwaarden hij zijn uitkering krijgt.

En wat met zijn uitkering als hij bijvoorbeeld een huis op zijn naam zou laten zetten en daar later huurinkomsten van krijgt?

Ik las ook dat mijn broer eventueel een korting zou kunnen krijgen op zijn deel van de schenkbelasting (abattement). Maar is dat ook van toepassing als het gaat over een secundaire schenking? Of is dat enkel mogelijk als het gaat over een schenking van onroerend goed?

Voor ons is het het belangrijkste dat mijn broer zijn uitkering kan blijven behouden. Alleen weten we nu niet wat de beste optie is voor hem om zijn eerlijk deel te krijgen later als mijn moeder komt te overlijden.

Alvast bedankt!

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2023 23:17

Wat soort uitkering ontvangt uw broer? Uitbetaald door de FOD handicap of door de mutualiteit?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

DominiqueT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jun 2023 12:09

Hey Marcus, bedankt voor je bericht!

Mijn broer zegt dat hij rond de 120 euro integratietegemoetkoming krijgt van de FOD. De rest krijgt hij van de mutualiteit.

Reclame

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#4 , 29 jun 2023 12:40

De oplossing is sowieso niet gunstig. U betaalt een veelvoud aan schenkingsrechten dan wel elke broer op 1/3.
Secundo tast deze schenking het reservataire gedeelte van je broers aan.
Tertio is het nooit uitgesloten dat jij overlijdt vooraleer je moeder overlijdt. Alsdan zitten je huizen in jouw nalatenschap. En last but not least zijn er nog andere eventualiteiten die een en ander kunnen bemoeilijken. Laat de schenking naakte eigendom - vruchtgebruik correct verlopen. Na het overlijden kan dan nog verkocht en verdeeld worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”