Bewindvoerder verlengd minderjarige

LouisG14
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bewindvoerder verlengd minderjarige

#1 , 27 jun 2023 19:47

Goedendag,
Mijn broer die een handicap heeft is verlengd minderjarige. Hij stond onder de voogdij van mijn moeder die onlangs overleden is. Wij hebben nu een aanvraag tot bewindvoering ingediend.
De notaris vraagt aan alle erfgenamen om te bevestigen dat ze de nalatenschap aanvaarden. Ik weet niet of dat voor mijn broer geldig is als hij dat doet. Indien dat niet het geval is veronderstel ik dat we moeten wachten tot er een bewindvoerder aangesteld is. Ik heb nu de volgende vragen:
- Kan de aanvraag tot nalatenschap gewoon doorgaan zonder die bevestiging?
- Indien niet: de aanvraag tot nalatenschap moet ingediend worden op uiterlijk 30 september. Wat als er dan nog geen bewindvoerder aangesteld is?
- Hoe lang duurt de procedure om een bewindvoerder aan te stellen?
- Indien het dossier nog niet afgewerkt is, bestaat er dan een procedure om een tijdelijke machtiging te bekomen voor het afhandelen van de nalatenschap?
Dank bij voorbaat

Franciscus
Berichten: 38678

#2 , 03 jul 2023 08:02

Daar zal eerst de procedure bewindvoering voor moeten uitgevoerd worden.

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 jul 2023 11:08

Mijn broer die een handicap heeft is verlengd minderjarige. Hij stond onder de voogdij van mijn moeder die onlangs overleden is.
Wij hebben nu een aanvraag tot bewindvoering ingediend.
Mijn deelneming

De notaris vraagt aan alle erfgenamen om te bevestigen dat ze de nalatenschap aanvaarden.
Ik weet niet of dat voor mijn broer geldig is als hij dat doet.
Als hij al verlengd minderjarig was, niet.

Dan zal je de toestemming van de Vrederechter nodig hebben

Dus dat ineens mee opstarten ...

https://www.notaris.be/faq/algemeen/wat ... jk%20gezag

Zie ook
https://www.elfri.be/artikel/verlengde-minderjarigheid


Aangezien Vrederechter zeker moet zijn dat de beschermde persoon geen schulden erft, is dat normaal via "aanvaarding met voorrecht boedelbeschrijving"


Heeft u de notaris al gezegd dat uw broer verlengd minderjarig is ?
Dan zou die u normaal die info al kunnen geven hebben ...

Indien dat niet het geval is veronderstel ik dat we moeten wachten tot er een bewindvoerder aangesteld is. Ik heb nu de volgende vragen:
- Kan de aanvraag tot nalatenschap gewoon doorgaan zonder die bevestiging?
U bedoelt de aangifte ?

U heeft nog 3 maanden ... niet te snel panikeren.


- Hoe lang duurt de procedure om een bewindvoerder aan te stellen?
Dat kan snel gaan
Vrederechter weet ook wel dat dit niet te lang moet aanslepen, om praktische redenen

Overzetting bewindvoering (wat u eigenlijk vraagt want reeds onder bewind) was hier op paar weken afgehandeld

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”