testament van seniele bejaarde

Vrolijke vriend
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

testament van seniele bejaarde

#1 , 25 jun 2023 18:14

Mijn vraag is wat men kan ondernemen om dit te verhinderen, en of een notaris zich hiermee zou inlaten.

Mijn moeder wil namelijk het geld recupereren dat zogezegd van haar pensioen werd afgehouden om vreemdelingen, zoals mijn echtgenote, te laten profiteren.
Ze leeft nog en bezit de helft van het ouderlijk huis. Vader is overleden.
Ze heeft twee kinderen, waarvan slechts één extreem nationalistisch rechts, terwijl het zoontje van de andere zijn haarkapper waarschijnlijk later terroristisch aanslagen zal plegen... of erger (op de kosten van mijn moeder, vooral).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8849

#2 , 25 jun 2023 19:11

En welke van de twee zonen bent u? En wie is de seniele bejaarde? Is dat medisch vastgesteld of vind u dat zelf? Dit is een erg warrig verhaal. ...

LeenW
Berichten: 12901

#3 , 25 jun 2023 19:21

Kan u de vraag op een normale, neutralere manier stellen?

Reclame

Vrolijke vriend
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2023 19:27

Ik veronderstel dat de notaris moet controleren of de bejaarde de draagkracht van haar beslissing begrijpt. Of de seniliteit medisch moet vastgesteld worden is deel van de vraag. En dat het vanzelfsprekend de extreem-nationalist is die zijn moeder verplicht wraak te nemen voor de rol van haar andere zoon die zich met "vuile"* illegalen heeft ingelaten.

* Dat is een weinig neutrale, maar letterlijk quote. (van U mag raden)
Laatst gewijzigd door Vrolijke vriend op 25 jun 2023 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

LYNX XX
Berichten: 2551
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2023 19:52

Politiek forum of juridsich forum ??

Vrolijke vriend
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2023 20:18

Ik veronderstel dat de rechtsbekwaamheid van de bejaarde in eerste instantie door de notaris word geëvalueerd.... en dat het slachtoffer (de menslievende zoon) pas in beroep kan gaan vanaf het ogenblik dat het testament ter zijner kennis is gebracht.... en een autopsie de waarschijnlijke afwezigheid van hersencellen op het ogenblik van de ter acte stellen van de wilsbeschikking nog kan documenteren.

lukasi
Berichten: 1158

#7 , 26 jun 2023 08:30

Als de 'menslievende ' zoon op zo'n wijze de moeder omschrijft dan is menslievende zoon een eufemisme van in t kwadraat.

Vrolijke vriend
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jun 2023 08:41

Mijn moeder is niet verantwoordelijk voor haar dementie.
De vraag is of de notaris moet vaststellen of ze tenminste nog weet hoe ze heet.
En dat natuurlijk zonder met mijn mening rekening te houden.
Ik ben geen regelgevende instantie.

Vrolijke vriend
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jun 2023 09:02

Ik vraag hierover geen politieke mening.... laat dat duidelijk wezen.
En de rechtbank zal bemoeienissen van politiekers waarschijnlijk ook niet welkom heten.
Politiekers zijn m.i namelijk niet gehouden aan het neutraliteitsprincipe.

Vrolijke vriend
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jun 2023 09:31

Kortom: De wijze waarop ik hier mijn moeder moet omschrijven staat waarschijnlijk niet vermeld in de richtlijnen voor notarissen.
Gelieve mijn beleerd vermoeden van een mentale handicap niet als degenererend te beschouwen.... in om het even welk forum.... of hoogstens zomaar even tussendoor, uit verveling.

Vrolijke vriend
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jun 2023 10:36

De admin van dit forum mag mijn naam en adres bovendien gerust weten. Dat heeft ook niets te maken met de vraag in hoeverre de notaris nagaat of de erflater zich bewust is van haar eigen bestaan... ongeacht wie ze is.
In hoeverre worden de slachtoffers van ambtswegen beschermd, indien ze niet weten welke procedure ze moeten inleiden om hun rechten te vrijwaren?

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 jun 2023 12:45

Indien er sprake zou zijn van geestelijke onbekwaamheid, hetgeen wordt vastgesteld door een hiertoe medische geschoolde persoon en niet door een juridisch geschoolde persoon zoals een notaris of een rechter. Ingeval van geestelijke onbekwaamheid is het aangewezen om een bewindvoering aan te vragen aan te stellen door de vrederechter hetzij binnen de familie, hetzij een derde, meestal een advocaat. Als u zich verveelt, stel ik voor om niet dit juridisch forum te gebruiken, maar wel sociale media. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Vrolijke vriend
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 jun 2023 16:43

Bedankt. We weten van bevoegde medici echter enkel dat er geen beterschap te verwachten valt.
De laatste keer dat ik een notaris contacteerde heeft die wel degelijk na gegaan of ik zelf begreep wat er in de akte stond.
Vandaar mijn twijfel.
Das gene zever.

Vrolijke vriend
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 jun 2023 17:33

Ik was er zelfs van overtuigd dat de voornaamste taak van een notaris is de bevolking te doen begrijpen waar ze mee bezig zijn.... vooral degene die een akte willen laten opstellen, niet zozeer de latere slachtoffers die niet geloven dat hun moeder zo ver zou kunnen afzakken.
Moet de notaris degene die niet op de hoogte werden gebracht over naar in alle redelijkheid dwaze beslissingen, beschermen, of misschien niet?

Vrolijke vriend
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 jun 2023 18:07

De beoogd volledige onterving is in België bovendien onwettig.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”