betaling begrafeniskosten

Jan1962
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

betaling begrafeniskosten

#1 , 25 jun 2023 09:18

Mijn zus is laatst overleden en had een uitvaartverzekering. De begrafenisondernemer zou dit rechtstreeks regelen met verzekering en heb dan ook de order bij de begrafenisondernemer ondertekend omdat ik als begunstigde was aangeduid. Wat blijkt nu er was maar een deel van de premie betaald zodat de rekening deels blijft openstaan. Ook nog melden dat ik de erfenis al had verworpen en zijn er nog erfgename die dat wel en niet hebben gedaan. Ondertussen heb ik de rekening betaald omdat er mij gezegd is dat dit buiten de aanvaarding of verwerping staat. Is het nu niet mogelijk om mij als schuldeiser op te stellen naar de erfenis toe zodat ik het geld kan recupereren zonder dat ik hierdoor de erfenis automatisch aanvaard ?

iota
Berichten: 830

#2 , 25 jun 2023 10:38

U moet van de andere erfgenamen gewoon hun deel van de kosten terugvorderen. Dit staat buiten de erfenis.

wanton
Berichten: 9900
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 25 jun 2023 19:19

Begrafeniskosten zijn a priori ten laste van de nalatenschap. Dus als er voldoende tegoed is in de nalatenschap van uw zuster, kan u het volledige betaalde bedrag langs daar recupereren.
Indien er onvoldoende tegoed is, zal u idd de anderen moeten vragen hun deel aan u te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”