Verbrekingsvergoeding fietslease bij overlijden

Srogier
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verbrekingsvergoeding fietslease bij overlijden

#1 , 19 jun 2023 16:36

Beste,

Mijn vrouw is recent overleden. Via het werk had zij een fiets geleased sinds net geen jaar. Er zijn nog 2 haar resterend in het contract.

Nu laat de leasemaatschappij mij weten dat ik de fiets kan inleveren tegen (een stevige) vroegtijdige verbrekingsvergoeding, of de fiets kan afkopen.

Dit vind ik nogal vreemd. Ik zou er van uit gaan dat het contracr beëindigd wordt zonder meer...
In de voorwaarden staat niets vermeld mbt het overlijden van de leasenemer.

Wie weet raad?

Mvg

LeenW
Berichten: 12864

#2 , 19 jun 2023 16:57

Eerst en vooral mijn deelneming met uw verlies.

Vaak is er contractueel vastgelegd dat bij een overlijden het contract eindigt en de fiets moet worden teruggegeven. Hier is dat blijkbaar niet het geval, dan moet naar de normale opzegmogelijkheden gekeken worden, en dan komt men inderdaad meestal uit bij verbrekingsvergoeding of overname.

Daar ik dit persoonlijk nogal hardvochtig vind, kan u misschien via Test Aankoop iets proberen?

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2023 18:52

De policy bij overlijden is ook afhankelijk van de tussenkomst van de werkgever. Een werkgever die dit niet doet en de nabestaanden dus opzadelt met deze onverwachte kosten is niet begaan met zijn personeel. Dit zou aan bod moeten komen bij het sociaal overleg in elk bedrijf. Bijvoorbeeld bij stad en OCMW Antwerpen staat in het lease contract:

Bij overlijden zal het fietsleasecontract eindigen en zal de fiets teruggegeven worden aan KBC fietslease.
De eventuele kosten hiervoor worden door de werkgever gedragen.


Zoals Leen stelt kan je bij Testaankoop aankloppen, maar de kleine lettertjes in die contracten zijn natuurlijk zo opgesteld dat de lease maatschappij haar verdien model veilig stelt wat er ook gebeurt. Een niet onbelangrijke schakel in dit verdienmodel is overigens dat KBC de auto's en fietsen die ze overneemt nog eens terug zelf verkoopt: https://www.kbc.be/corporate/nl/artikel ... agens.html

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”